چرا نوتلا معروف شد؟ 5 فوریه، روز جهانی این شکلات محبوب!

به گزارش مهسان بلاگ، نوتلا Nutella یکی از معدود خوراکی ها است که در سراسر دنیا هوادار دارد و کمتر کسی است که نام آن را نشنیده باشند. نوتلا نوعی کرم کاکائویی فندقی شیرین شده است که معمولا آن را روی نان تست ، پن کیک و وافِل می مالند ، اما به طور کلی افزودنی پرمصرفی است که در دستورهای بسیار مختلفی کاربرد دارد. این محصول بیشتر به عنوان تاپینگ یا رومال دسر شناخته می گردد ، اما سازندگان آن در کوشش اند است که نوتلا را به عنوان تاپینگ صبحانه و چیزی شبیه مربا جا بیندازد.

چرا نوتلا معروف شد؟ 5 فوریه، روز جهانی این شکلات محبوب!

اما آیا از تاریخچه Nutella و چگونگی خلق آن اطلاع دارید؟ در این مقاله از خبرنگاران، به مناسبت روز دنیای نوتلا (5 فوریه) به آنالیز تاریخچه و علت محبوبیت نوتلا می پردازیم ، در ادامه با ما همراه باشید.

تاریخچه ساخت نوتلا

در 20 آوریل 1964 اولین شیشه نوتلا از کارخانه فررو در آلبا ساخته شد. اما برای رسیدن به اولین ریشه های خلق آن باید به سال های قبل تر برگشت. نوتلا مانند بسیاری از اختراعات و دستاوردهای بشریت، به دلیل وجود محدودیت یا به بیان بهتر، گران بودن کاکائو در اوایل قرن نوزدهم و پس از جنگ دنیای دوم به دنیا آمده است.

در شهر آلبا واقع در شمال غرب کشور ایتالیا قناد جوان ایتالیایی به نام پیترو فِرِرو ساکن بود، این مرد جوان همواره در پی فراوری ترکیبی خوشمزه جایگزین کاکائوهای کمیاب بود که طعم و رنگ آن را نیز به همراه داشته باشد. با توجه به اینکه در آن دوران کاکائو بسیار گران و در عین حال یک محصول لوکس به شمار می رفت، وی استفاده از فندق را برای ترکیب با میزان کمی از کاکائو آزمایش کرد. در حقیقت فرور با ایجاد یک خمیر شیرین ساخته شده از فندق ، شکر و فقط کمی از کاکائو کمیاب ، این مشکل را به یک راهکار هوشمند تبدیل کرد.

چرا طعم نوتلا فندقی است؟

دلیل انتخاب فندق از سوی فررو این بود که در محل زندگی او، درخت های فندق فراوانی وجود داشت و در واقع یکی از اصلی ترین فراوریات محل سکونت وی، فندق بود. گیاندوجوا Gianduja نامی بود که فرور بر محصول تازه خلق شده خود گذاشت. Gianduja نام یکی از شخصیت های محلی کارناوال های برگرفته از فرهنگ ایتالیایی است که حتی از این شخصیت در اولین تبلیغات برای شیرینی جدید خود نیز استفاده کرد. فرور گیاندوجوا را نه به عنوان یک محصول تجاری، بلکه در قالب یک خوراکی جدید در فروشگاه شیرینی فروشی خود در شهر آلبا به فروش می رساند.

ماهیت این محصول شبیه به نوتلای امروزی نبود، بلکه بافتی سفت و سخت داشت که برای استفاده از آن باید تکه هایی Gianduja را با چاقو برید. فررو محصول جدید خود را به صورت تکه هایی شبیه شکلات درون فویل آلومینیومی به فروش می رساند. فررو تکه های شکلات پیچیده شده در ورقه های آلومینیومی را گزینه خوبی برای ساخت ساندویچ شکلاتی می دانست اما استقبال چندانی به علت بافت سختش به عمل نیامد.

فررو با دیدن این شرایط تصمیم به تغییر ترکیب گرفت و در سال 1951 میلادی نسخه نرم تر این ترکیب را با عنوان Supercrema راهی بازار کرد که شباهت زیادی به ترکیب نوتلای امروزی داشت محصولی جدیده خامه ای شکل که پخش آن نیز آسان تر بود.

قصه ساخت نوتلای امروزی

قبل از اینکه Supercrema به فراوری انبوه برسد، کاکائو و خوراکی های فراوری شده از آن، مختص قشر مرفه ای از جامعه بود و مردم عادی توانایی خرید آن را نداشتن اما با ورود Supercrema شرایط تغییر کرد و امکان امتحان این خوراکی خوش طعم برای همگان فراهم شد. بسیاری از مردم کاکائو و شکلات را فقط در جشن ها و مراسمات خاص نظیر جشن سال نوی میلادی یا کریسمس مورد استفاده قرار می دادند اما سوپرکریما قواعد جامعه در خصوص مصرف شیرینی نیز تغییر داد و در هر زمان و مکان استفاده از آن رایج شد.

پس از پیروزیت های حاصل شده بعد از فراوری سوپرکریما، مشیل فررو، پسر ارشد پیترو در پی تجاری سازی و گسترش عرضه این محصول برآمد. مشیل در سال 1963 میلادی ، با به کارگیری روش های نوین بازاریابی، سوپرکریما را وارد سایر کشور های اروپایی کرد. بعد از گذشت مدتی فررو اسم این محصول را تغییر داد و در سال 1964 نوتلا به دنیا آمد. پس از عرضه نوتلا در بازار های اروپایی، این محصول به شدت پیروز بود و با استقبال بسیار گسترده ای از سوی مصرف نمایندگان همراه شد. تحول عظیم در رشد این کمپانی زمانی رخ داد که پیترو فررو اداره امور کمپانی را به طورکامل به پسر ارشد خود، میشل فررو واگذار کرد. پسر ارشد فررو هم با ایجاد تحول در فرایند فراوری و تجاری سازی نوتلا، راه را برای فراوری محصولات دیگری توسط صنایع فررو باز کرد. نوتلای معروف با ترکیب 7 ماده با کیفیت که به دقت انتخاب شده اند و شامل شکر، روغن گیاهی پالم، شیر، کاکائو، وانیل و لیستین است تهیه می گردد که در کنار یکدیگر خامه و عطر و طعم خوشمزه ای را ارائه می دهد.

نوتلا چگونه دنیای شد؟

شکلات Nutella و طرح نمادین جدید آن رسماً در آلمان نیز راه اندازی شد. در سال 1966 نوتلا سر از فرانسه درآورد که پیروزیتی عظیم برایش رقم خورد. نوتلا کمی بعد به استرالیا رسید و اولین کارخانه خود را در خارج از اروپا در لیتگو ، نزدیک سیدنی افتتاح کرد.

پیتر فررو در سال 1996 پایه گذار رویداد عظیم نسل نوتلا در محیط زیبای مرکز خرید کاروسل لوور در پاریس شد: نمایشگاهی از کارهای هنرمندان بسیار مشهور مانند Decouflé ،PacoRabanne و Wolinski در سال های بین 1966 تا 1996 که در سنین 30سالگی خود بودند و ادعا می کردند خوردن نوتلا و نان برای صبحانه لذتی به آن ها می داد که الهام اثرهای خود را از آن می دریافتد.

نوتلا Nutella سر از کتاب گینس هم درآورد، در تاریخ 29 مه ، 27،854 نفر در شهر Gelsenkirchen آلمان در عظیمترین فستیوال صبحانه با Nutella شرکت کردند و رکوردی جدید را برای نوتلا رقم زدند.

در 5 فوریه 2007 ، دختر وبلاگ نویس ایتالیایی-آمریکایی ، سارا روسو ، همه دوستداران و هواداران نوتلا Nutella را متحد کرد که برای شکلات صبحانه مورد علاقه خودشان در زادروز تاسیسش جشنی عظیم برگزار نمایند. از آن موقع به بعد ، 5 فوریه یا 16 بهمن ماه هر سال روز دنیای نوتلا نامگذاری شد. کارهایی که در روز دنیای نوتلا در سراسر دنیا انجام کی دهند متفاوت است. فرقی نمی نماید که بخواهید نوتلا را روی نان مورد علاقه تان بمالید، یا اینکه در مایکروفر ذوبش کنید و توی لیوان شیرتان بریزید. در روز دنیای نوتلا فقط کافیست از این کرم شکلاتی خوشمزه لذت ببرید!

در سال 2011 عصر شبکه های اجتماعی فرا رسید و اینترنت تبدیل به جایی برای به اشتراک گذاشتن علایق و صحبت درباره آن ها شد. صفحه دنیای Facebook نوتلا، پس از تنها یک سال مدیریت رسمی فررو، 10 میلیون هوادار پیدا کرد.

نوتلا در سال 2014 ترتیب یک مهمانی برای جشن دریافت نیم قرن خاطرات فوق العاده با نوتلا را گرفت. برای جشن دریافت پانزدهمین سال فراوری نوتلا سایت nutellastories.com راه اندازی شد که هواداران نوتلا، 76400 داستان، خاطره شاد و لحظات فراموش نشدنی خود با شیشه معروف نوتلا را به اشتراک گذاشتند. اما این تولد شایسته آن بود که به گونه ای تحسین برانگیزتر جشن گرفته گردد پس رویدادی دنیای در 10 کشور، از نیویورک گرفته تا دبی، ناپل و پاریس، برنامه ریزی شد. این رویداد آن قدر باشکوه بود که حتی ایتالیا یک تمبر یادبود برای آن چاپ ومنتشر کرد!

نوتلا همواره صبحی خوب را برای میلیون ها نفر در سراسر دنیا، هم سر میز صبحانه و هم به وسیله نمایشگرهای دیجیتالی، آرزو می کند. ابتدای هر روز، در شبکه های اجتماعی لبخند را بر لبان یک جامعه بین المللی از 30 میلیون هوادار خود می آورد.

شکلانوتلا اغلب به عنوان صبحانه ای ساده و سریع تبلیغ می گردد که از ترکیبات سالم و باکیفیتی مانند فندق و شیر خشک برخوردار است، اما هرگز در تبلیغات نوتلا به سایر ترکیبات این محصول ازجمله شکر و روغن فراوان که اتفاقا درصد بیشتری از آن را تشکیل می دهند، هیچ اشاره ای نمی گردد. در طعم لذیذ نوتلا هیچ شکی نیست، ولی این خوشمزگی چیزی از واقعیت ناسالم نوتلا کم نمی نماید.

مصرف روزمره نوتلا باعث افزایش میزان قند افزوده مصرفی در هر روز می گردد و این درحالی است که بیشتر مردم در مصرف قند افزوده از حد مجاز فراتر می فرایند.

هر چقدر هم که نوتلا خوشمزه باشد، این واقعیت را که نوتلا پر از قند، چربی و کالری است، نباید نادیده گرفته گردد. پس به نفع سلامتی خودتان است که از مصرف صبحانه ای نوتلا بپرهیزید و درعوض هر از گاهی از این کرم کاکائویی هوس انگیز در کنار دسر، آن هم به مقدار متعادل، مصرف کنید.

شکم گردیصبحانه

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: الی گشت
انتشار: 9 شهریور 1400 بروزرسانی: 9 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 77529

به "چرا نوتلا معروف شد؟ 5 فوریه، روز جهانی این شکلات محبوب!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا نوتلا معروف شد؟ 5 فوریه، روز جهانی این شکلات محبوب!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید