کشف داروی جدیدی که تومورهای سرطانی را از بین می برد

به گزارش مهسان بلاگ، پژوهشگران آمریکایی، داروی جدیدی برای درمان سرطان ارائه داده اند که می تواند به کوچک شدن و از بین رفتن تومورهای سرطانی یاری کند.

کشف داروی جدیدی که تومورهای سرطانی را از بین می برد

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، پژوهشگران آمریکایی باور دارند که یک داروی آزمایشی می تواند تومورهای ناشی از جهش ژنتیکی را که عامل بسیاری از انواع سرطان هستند، کوچک کند و به ارائه روش های جدیدی برای درمان شخصی سازی شده سرطان منجر گردد.

از هر چهار نفر، معمولا یک نفر به جهش در ژن کی رس (KRAS) مبتلا می شوند. این ژن، در فراوری پروتئینی نقش دارد که رشد سلول ها را کنترل می نماید. جهش در ژن کی رس، موجب رشد غیر قابل کنترل سلول های معمولی و نهایتا بروز سرطان منجر می گردد.

جود کانون (Jude Canon)، از پژوهشگران شرکت بیوتکنولوژی و داروسازی امژن (Amgen) گفت: بیماران مبتلا به تومورهای جهش یافته کی رس، معمولا به سختی شناسایی می شوند و درمان کارآمدی دریافت نمی نمایند.

یافتن روشی برای هدف قرار دادن این پروتئین، از هنگام کشف آن تاکنون هنوز موضوعی سخت و چالش برانگیز است.

کانون و همکارانش در آنالیز های خود، ارتباطی میان جهش کی رس با یک جهش متداول موسوم به جهش G12C یافتند. کشف این موضوع، به آنها امکان داد تا دارویی ارائه دهند که به پروتئین جهش یافته متصل می گردد و از عملکرد آن پیشگیری می نماید.

جهش G12C، تقریبا در 13 درصد بیماران مبتلا به آدنوکارسینوم ریه که نوعی سرطان ریه سلول غیرکوچک (NSCLC) است، سه درصد سرطان های مربوط به روده بزرگ و دو درصد از دیگر تومورهای جامد به چشم می خورد.

هنگامی که پژوهشگران، داروی جدید خود موسوم به AMG 510 را آزمایش کردند، دریافتند که هشت موش از 10 موش مورد آنالیز آنها توانستند با یاری یک دوز بالا از این دارو، از سرطان نجات پیدا نمایند.

پژوهشگران، اثر داروی خود را بر چهار بیمار مبتلا به رشد بدخیم ریه سلول غیر کوچک نیز آزمایش کردند. پس از شش هفته، تومور یکی از بیماران که 180 میلی گرم از دارو را دریافت نموده بود، تا 34 درصد کوچک شد و بیماری که 360 میلی گرم از دارو را دریافت نموده بود، 67 درصد کاهش تومور داشت. دو بیمار دیگر که 180 میلی گرم از دارو را دریافت نموده بودند، کاهش یا افزایشی در اندازه تومور خود نداشتند.

کانون و همکارانش دریافتند که AMG 510 می تواند سیستم ایمنی بدن را در مقابل سرطان آماده کند. پس از این که دارو توانست تومورهای موش ها را از بین ببرد، پژوهشگران کوشش کردند تا سلول های تومور جدیدی را به آنها تزریق نمایند اما بدن موش ها، به پرورش سلول های تومور یاری نکرد و نشان داد که سیستم ایمنی بدن آنها بهبود یافته است.

این دارو می تواند به روش خوبی برای بهبود درمان های شخصی سازی شده تبدیل گردد و به درمان انواع متداول و نادر سرطان به خصوص سرطان ریه سلول غیر کوچک یاری کند.

این پژوهش، در مجله Nature به چاپ رسید.

منبع:ایسنا

بازگشت به صفحه رسانهها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 29 آذر 1398 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 24558

به "کشف داروی جدیدی که تومورهای سرطانی را از بین می برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف داروی جدیدی که تومورهای سرطانی را از بین می برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید