کلیه مصنوعی جایگزین دیالیز و پیوند عضو می گردد

به گزارش مهسان بلاگ، محققان با موفقیت نمونه اولیه یک کلیه زیست مصنوعی را فراوری کردند که قابل کاشت درون بدن است و بدون احتیاج به دارو کار می نماید.

کلیه مصنوعی جایگزین دیالیز و پیوند عضو می گردد

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از نیواطلس، محققان دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو با موفقیت نمونه اولیه یک کلیه زیست مصنوعی را فراوری کردند که قابل کاشت درون بدن است و بدون احتیاج به دارو کار می نماید.

بیماران مبتلا به نارسایی کلیه به طور منظم به دیالیز احتیاج دارند که یک درمان تهاجمی و خطرناک است و توسعه این کلیه زیست مصنوعی می تواند یاری قابل توجهی به این بیماران کند.

کلیه چندین عملکرد حیاتی را در بدن انجام می دهد که مهمترین آنها دفع سموم و مواد زائد از خون است، اما فشار خون، غلظت الکترولیت ها و سایر مایعات بدن را هم تنظیم می نماید.بنابراین هنگامی که کلیه با اختلال روبرو می گردد، تکرار این فرایندها پیچیده می گردد. بیماران اغلب با دیالیز آغاز می نمایند، اما این کار هم زمان بر است و هم خیلی راحت نیست. راهکار طولانی مدت پیوند کلیه است که می تواند کیفیت زندگی بالاتری را نسبت به دیالیز برای بیمار ایجاد کند اما این پیوند عضو هم با عوارض جانبی خطرناک و احتیاج به داروهای سرکوب نماینده سیستم ایمنی همراه است.

کلیه زیست مصنوعی محققان دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو می تواند برای انجام وظایف اصلی در بدن بیمار کاشته گردد، اما بدون احتیاج به داروهای سرکوب نماینده سیستم ایمنی یا رقیق نماینده خون که اغلب مورد احتیاج است.

براساس اطلاعاتی که به وسیله محققان دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو منتشر شده، این دستگاه از دو بخش عمده تشکیل شده؛ فیلتر خون که متشکل از پوسته های نیمه رسانای سیلیکونی است و فرآورده های زائد را از خون خارج می نماید و راکتور زیستی که حاوی سلول های لوله ای کلیوی است که حجم آب، تعادل الکترولیتی و سایر کارکردهای متابولیکی را تنظیم می نماید.

پوسته های این دستگاه بعلاوه از سلول ها در برابر حملات سیستم ایمنی بدن محافظت می نمایند.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 96311

به "کلیه مصنوعی جایگزین دیالیز و پیوند عضو می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیه مصنوعی جایگزین دیالیز و پیوند عضو می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید