3 فاکتور مهم در تحقق رشد اقتصادی

به گزارش مهسان بلاگ، یک تحلیل گر مسائل اقتصادی، اولویت قرار دادن علم اقتصاد، تعیین اهداف و ترمیم روابط بین الملل را فاکتورهای مهم تحق رشد مثبت اقتصادی دانست و افزود:در تصمیم گیری ها باید فاکتور زمان را در نظر داشته باشیم.

3 فاکتور مهم در تحقق رشد اقتصادی

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از ایبنا ، آمارها در حالی حاکی از رشد اقتصادی صفر در 10 سال گذشته است که برخی به کارنامه پایان سال 99 چشم دوخته اند تا شاید منحنی نمودار رشد اقتصادی به سمت بالا حرکت کند و مثبت شود. حسن روحانی رئیس جمهوری ضمن امیدواری، اعلام کرد که رشد اقتصادی بدون نفت ما تا پایان سال مثبت خواهد شد.

روحانی در نشست شنبه 12 مهر ماه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد از نظر پیامدهای بحران کرونا، اقتصاد ایران در قیاس با آلمان شرایط بهتری خواهد داشت و با اشاره به اینکه اقتصاد آلمان در اثر پاندمی کرونا بیش از 5 درصد کوچک تر شده است، گفت: ببینید یک کشور پیشرفته که نه تحریم است و نه مسئله ای دارد در این شرایط چنین وضعیتی دارد. اقتصاد ما شرایط بهتری از این رقم خواهد داشت و تا پایان سال به رشد اقتصادی مثبت می رسیم.

هرچند این سخنان حواشی بسکمک را به همراه داشت و برخی به آن نقدهایی وارد کردند، اما دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران در اینباره معتقد است: آقای رئیس جمهور براساس گزارش هایی که به وی ارائه می شود صحبت می کنند؛ بنابراین نمی توان نقش گزارش ها را نادیده گرفت. دولت یک بدنه فنی دارد که این بدنه با تفکرات خود یک خروجی ارائه می دهد، پس باید دید چه اطلاعاتی ارائه می شود.

پیمان مولوی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران در 10 سال گذشته رشد اقتصادی صفر داشته است، اظهار کرد: براساس آخرین آمار مرکز پژوهش های مجلس، اگر منحنی این شاخص بخواهد تغییر کند، باید 8 سال رشد اقتصادی بالای 6 درصد داشته باشیم تا به نقطه سال 1391 (بعد از این سال رشد اقتصادی منفی داشتیم) برسیم؛ چه لحاظ به تولید ناخالص داخلی و چه به لحاظ درآمد سرانه.

این تحلیل گر مسائل اقتصادی با اشاره به نقش مهم حمایت ها از کسب و کار مردم به ویژه در شرایط حساسی مانند کرونا؛ گفت: زمانی که کرونا در زمستان 1398 به اوج رسید، آمریکا چک های حمایتی برای میلیون ها آمریکایی ارسال کرد و نه از کسی شماره موبایل خواست و نه صفی تشکیل شد. جالب اینکه برای افرادی که فوت شده بودند هم چک ارسال شده بود که به معنای خلاها و انحرافاتی در این سیستم است، اما نکته مهم اینجاست که این اتفاق، سریع رخ داد.

وی ادامه داد: انجام کار نصفه و نیمه در زمان درست خیلی بهتر از انجام یک کار کامل در زمان از دسته رفته است. متاسفانه در ایران زمانی که مردم نیاز بالایی به حمایت داشتند، طرح هایی ارائه شد که در نهایت قرار بر این شد که یک میلیون تومان به برخی اقشار نیازمند تخصیص داده شود و شاهد بودیم که به عامل زمان در این زمینه به درستی بها داده نشد.

مولوی شرح داد: گام بعدی قرار شد وام حمایتی به کسب و کارها اعطا شود، اما غافل از اینکه وام زمانی موثر واقع می شود که فرد توان بازپرداخت داشته باشد. در نتیجه این تسهیلات دهی مورد استقبال قرار نگرفت و بعضا شاهد تعطیلی بنگاه ها بودیم چرا که چشم اندازی نداشتند. این همان فاصله دریافت تصمیم گیری از واقعیت است که من آن را تصمیم گیری پشت درهای بسته و عدم دقت و سنجش یک تصمیم در واقعیت می نامم. نمونه دیگر وام ودیعه مسکن که براساس شنیده ها به دلیل پیچیدگی ها و داشتن فاکتورهای مختلف بسیار و زمان بر بودن اثربخشی لازم را ندارد.

دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران تاکید کرد: این اقدامات حمایتی هر چند می توانند بسیار موثر باشد، اما نباید فراموش کنیم که زمان، عامل مشخص کننده در تصمیم گیری است؛ بنابراین برای رسیدن به رشد اقتصادی هم باید به فاکتورهای مهمی توجه کنیم تا زمان را از دست ندهیم.

راه چاره چیست؟

به اعتقاد مولوی، مهم ترین عامل تحقق رسیدن به رشد اقتصادی اولویت یافتن علم اقتصاد مدرن است. وی می گوید: ما خروجی برخی امور را به آسانی می بینیم و قابل مشاهده است؛ به عنوان نمونه وقتی یک ساختمان زیبا با طراحی جدید یا یک خودروی آخرین مدل مرسدس بنز می بینیم لذت می بریم، اما این در حالی است که علم اقتصاد چنین خروجی ندارد و نمای مشخصی ندارد.

این تحلیل گر مسائل اقتصادی اضافه نمود: علم اقتصادی که ما در کشور از آن بهره می بریم از کشورهای دیگر حتی ترکیه بسیار عقب است چرا که به ابزار مدرن مجهز نیستیم؛ بنابراین فاکتور اول این است که علم اقتصاد اولویت نخست تصمیم گیری ها شود.

وی شرح داد: عامل دوم اینکه در گام بعدی اهداف را مشخص کنیم که بالاترین هدف یک کشور افزایش تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه آن است.

مولوی فاکتور سوم را روابط بین المللی دانست و گفت: هیچ کشوری بدون روابط بین المللی و تجارت خارجی مداوم و خوب نتوانسته است به رشد اقتصادی دست پیدا کند که مرکز پژوهش های مجلس هم در این زمینه گزارشی با عنوان تحت الزامات رشد 8 درصدی تهیه کرده است. این گزارش نشان می دهد 30 کشور دنیا تقریبا در 3 دهه رشدهای اقتصادی ممتد خوبی داشتند که با استفاده از ظرفیت های داخلی به کمک علم اقتصاد در کنار روابط خوب با دنیا و همچنین اولویت قرار دادن صادرات به آن رسیدند.

->

bestcanadatours.com: Best Canada Tours یک سرویس خدماتی جدید و چند منظوره جهت ارائه سرویس تور به کشور کانادا با کیفیت برتر است

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 27 شهریور 1400 بروزرسانی: 27 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 63567

به "3 فاکتور مهم در تحقق رشد اقتصادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 فاکتور مهم در تحقق رشد اقتصادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید