40 هزار میلیارد تومان زیان دو خودروساز را قبول دارید؟، سرمایه تامین گردد؛ قیمت ها کاهش می یابد

به گزارش مهسان بلاگ، به اعتقاد یک کارشناس صنعت خودرو، چنانچه احتیاج خودروسازی کشور به سرمایه گذاری تامین گردد، افزایش تیراژ فراوری رقم خواهد خورد و پس از پنج الی شش ماه، قیمت ها کاهش می یابند. ضمن اینکه نحوه قیمت گذاری خودرو در دوسال گذشته هر خودروساز را متحمل زیان متوسط 20 میلیارد تومانی در مجموع و بر روی هر خودرو حدود 30 میلیون تومان نموده است.

40 هزار میلیارد تومان زیان دو خودروساز را قبول دارید؟، سرمایه تامین گردد؛ قیمت ها کاهش می یابد

به گزارش خبرنگاران، در برنامه گفت وگو ویژه خبری شب گذشته(شنبه) با موضوع نابسامانی قیمت خودرو با حضور عباس تابش- رییس سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان- و امیرحسن کاکایی- عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم وصنعت و کارشناس این حوزه برگزار گردید. لازم به ذکر است رضا شیوا- رییس شورای رقابت- و مرتضی شجاعی- کارشناس صنعت خودرو- در این برنامه و ارتباط به اظهار نظر و توضیحات پرداختند.

امیرحسن کاکایی در این برنامه با اشاره به اینکه در حال حاضر، انواع سازمان های نظارتی و امنیتی بر دو خودروساز عظیم کشور نظارت دارند. 28 خودروساز خصوصی هم داریم که به علت تحریم ها، تقریباً تعطیل شدند. با آن روندهای دستوری قیمت ها، دو خودروساز اصلی هم به سمت توقف فراوری پیش می رفتند، اما با انواع تمهیداتی که دولت در این دو سال اندیشیده شد، فراوری خودرو به حدود 760 هزار دستگاه در سال رسید. چنانچه اقتصاد و نحوه قیمت گذاری، اصلاح گردد می توان فراوری خودرو را در شرایط فعلی هم به حدود یک میلیون و 200 هزار دستگاه رساند.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم وصنعت ایران ضمن تاکید بر اینکه شرایط تحریمی موجب کاهش فراوری خودرو شده است، اضافه کرد: تحریم های فعلی در مقایسه با تحریم های دور قبل در سال 1391 سخت تر شده است. نحوه قیمت گذاری خودرو طی دو سال اخیر به گونه ای بوده است که هر خودروساز به طور متوسط برروی هر خودرو حدود 30 میلیون تومان زیان ایجاد کرد. خودروساز، هر پراید را به قیمت بهمن ماه سال 1397 به نرخ 38 میلیون و 800 هزار تومان عرضه کرد و قیمت 90 میلیونی پراید در بازار به خودروسازان ربطی ندارد. سوال بنده از آقای شیوا این است که اصلا زیان ده بودن خودروسازان را قبول دارند؟ قبول دارند که طی دو سال اخیر دو خودروساز عظیم در مجموع متحمل 40 هزار میلیارد تومان ضرر و زیان شده اند؟

این فعال صنعت خودرو با بیان اینکه در دو سال اخیر قیمت مواد اولیه حدود سه برابر شده است، توضیح داد: قیمت گذاری خودرو یا باید براساس مهندسی هزینه یا براساس حاشیه بازار باشد. خودروسازی احتیاج به سرمایه گذاری داشته تا بتواند تیراژ فراوری خود را بالا ببرد؛ در اینصورت پس از پنج الی شش ماه، قیمت ها کاهش می یابد.

در ادامه مرتضی شجاعی- دیگر کارشناس بازار خودرو- نیز گفت: در شرایط فعلی بازار و با جستجو در نشانی های اینترنتی، خودروهای صفر مدل 1397 را هم پیدا می کنیم که نشان می دهد بعضی افراد بر روی خودروهای فراوری داخل، دو سال سرمایه گذاری نموده اند. این موضوع نشان می دهد هم سیاست گذار و هم فراورینماینده مسیری را طی نموده که فرد را متقاعد نموده است که بیش از دو سال، سرمایه خود را بخواباند.

وی با اشاره به اینکه ساختار حاکمیت ایران تحت تحریم و تهدید غرب و به ویژه آمریکا بوده است، اضافه کرد: راهبردها و سیاستگذاری های ما برای صنعت خودرو، درست نبوده است، چراکه اگر این چنین بود فراوری خودروی پراید و یا 405 نباید پس از این همه سال به این قیمت و کیفیت برسد و با خروج از خط فراوری، قیمت هم افزایش یابد.

شجاعی تاکید نمود: از اسفند ماه سال گذشته فروش فوری نداریم اما بر اساس خبرهایی، خودروهای پرتیراژ از خط فراوری خارج می گردد و اظهار نظرهایی می نمایند که منتظر پراید 100 میلیون تومانی باشید.

tani-buy.ir: مجله تانی بای، مقالات اقتصادی و کسب و کار

bigkurosh.ir: مجله کوروش بزرگ، وبلاگ خبری، تاریخی و تحلیلی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 48392

به "40 هزار میلیارد تومان زیان دو خودروساز را قبول دارید؟، سرمایه تامین گردد؛ قیمت ها کاهش می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "40 هزار میلیارد تومان زیان دو خودروساز را قبول دارید؟، سرمایه تامین گردد؛ قیمت ها کاهش می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید