7 مورد از زیبا ترین دشت گل های ایران در فصل بهار

به گزارش مهسان بلاگ، اگر می خواهید با 7 مورد از دشت گل های ایران ایران در فصل بهار آشنا شوید همراه ما باشید با مقاله ای که می خواهد زیباترین دشت گل های ایران را به شما معرفی کند. دشت گل یک فضای ناب و دل انگیز است که انسان را مست هوای مطبوع و رایحه گل های رنگین می نماید.

7 مورد از زیبا ترین دشت گل های ایران در فصل بهار

نقاط محدودی در ایران به عنوان دشت گل شناخته می شوند چرا که ایران یک سرزمین گرم و خشک است و بخش قابل توجهی از آن عاری از پوشش جنگلی، گل ها و گیاهان است. با این حال دشت های ذکر شده در ادامه این مقاله، احتیاج شما به گشت و گذار در زیبا ترین دشت گل های ایران را مرتفع می نماید.

دشت دریا سر

دشت دریا سر در استان مازندران و شهر تنکابن واقع شده است. این دشت زیبا به عنوان بهشت اریبهشت ایران نیز شناخته می شود. شاید در وهله اول تصور کنید آنچه که در تصاویر مربوط به دشت دریا سر مازندران مشاهده می کنید واقعی نیستند، اما بدون اغراق باید بگوییم که تمام زیبایی های نقش بسته بر این بوم نقاشی وار کاملا واقعی بوده و تا چشم کار می نماید زیبایی های طبیعت است و گل هایی که روح و روان انسان را جلا می دهند.

دشت دریا سر یکی از جا های تماشای تنکابن است؛ این منطقه در بخش های جنوبی شهر تنکابن واقع شده و در منطقه ای به نام دو هزار، منظره فوق العاده ای از کوه الموت را به نمایش می گذارد و باید بگوییم که وجود این کوه در منطقه دو هزار باعث شده است تا زیبایی های این منطقه صد چندان شود.

آسمان آبی و شفاف با آن تکه ابرهای سفید و پراکنده که گویی می خواهند کوه الموت را محاصره نمایند بر فراز این دشت پر از گل قرار گرفته است و صحنه خارق العاده ای از زیبایی های بی حد و حصر طبیعت را به نمایش می گذارند.

جاذبه های تماشای اطراف دشت دریا سر

البته الموت تنها کوه این منطقه نیست و می توان گفت دشت دریا سر به وسیله کوه های دیگری نیز احاطه شده است. این دشت از غرب به گردنه سیالان، قله های خشچال و کندیگان و از شرق به طالقان محدود می شود. دشت دریا سر در فصل بهار با لایه ای از گل های بابونه و گل های زرد بهاری پوشیده می شود. رنگ زرد گل ها در میان پوششی از رنگ سبز به شدت خودنمایی نموده و انسان را به ستایش طبیعت وادار می نماید.

چشمه های زیادی در این منطقه جوشیده اند و در میان دشت دریا سر نیز می توان شاهد جاری بودن یک رودخانه زلال بود که از ارتفاعات سیالان سرچشمه می گیرد. اگر عاشق کوهنوردی هستید یا می خواهید یک طبیعت گردی بکر را تجربه کنید یا به پیک نیک های آخر هفته علاقه دارید یا اگر می خواهید شهر ستارگان را در آسمان شب مشاهده نموده و در بعضی از ایام سال نیز شاهد بارش شهاب ها از آسمان باشید حتما به دشت دریا سر در مازندران بروید.

دشت لاله های واژگون

برای تماشا دشت گل ها قرار نیست حتما راهی شمال شوید. حتما می دانید که استان چهار محال و بختیاری یکی از استان های خوش آب و هوای ایران است و قطعا با دشت لاله ای همچون دشت لاله های واژگون یکی از برترین مقاصد گردشگری در فصل بهار قلمداد می شود.

لاله واژگون یکی از نادر ترین انواع گل هاست که همه ساله هزاران نفر از جهانگرد های خارجی، گردشگران داخلی و پژوهشگران علمی و زیست شناسی را به سمت شهر چلگرد در چهار محال و بختیاری رهسپار می نماید.

دشت های مختلفی در این استان وجود دارند که می توانید لاله های واژگون را در آن ها نیز مشاهده کنید، اما دشت کوه رنگ مهم ترین بخش از استان چهار محال و بختیاری است که می توانید سطح وسیعی از این لاله ها را در آنجا مشاهده کنید. جالب است است بدانید که طول این گل زیبا که در دو رنگ سرخ و زرد رشد می نماید از 50 الی 80 سانتی متر متغیر است.

این دشت زیبا از اواسط فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت به یکی از شاهکارهای طبیعت تبدیل می شود اما بخش قابل توجهی از آن با گل های سرخ پوشش یافته و تعداد لاله های واژگون زرد رنگ در این منطقه بسیار اندک است.

این گل ها به شدت در معرض نابودی بوده و متاسفانه با وجود حمایت های سازمان حفاظت از محیط زیست باز هم رفتارهای نا معقول در مورد آن ها ادامه دارد بنابر این در صورتی که راهی این منطقه شدید به هیچ وجه از روی بافت اصلی گل ها رد نشده و هرگز آن ها را نچینید.

مزرعه لزور

دشت لاله های زرد را می توانید در مزرعه لزور مشاهده کنید. کندر نام روستایی بهشتی است که در استان البرز و در اطراف شهر کرج واقع شده و می توان گفت یکی از خوش آب و هوا ترین منطقه ها ایران نیز قلمداد می شود. این روستای زیبا دارای یکی از برترین و چشم نواز ترین منظره ها طبیعی ایران بوده و مزرعه لزور را در خود جای داده است.

جالب است بدانید که دشت لزور به تازگی به فهرست زیبا ترین دشت گل های ایران پیوسته است و به یکباره پتانسیل های نهان خود را به مردم منطقه نشان داد. زیبایی های این دشت زیبا که مملوء از گل های رنگارنگ و بخصوص لاله های زرد و قرمز است به قدری بود که آژانس های گردشگری تمام کوشش خود را برای معرفی این پدیده تازه به مسافران و گردشگران به کار گرفته اند. این دشت زیبا تنها 7 کیلومتر با جاده رویایی و بسیار زیبای کرج به سمت چالوس فاصله دارد.

طراحی این فرش زیبا کار مردم روستاست اما هرگز کسی تصور نمی کرد که نتیجه کار اینقدر زیبا و شگفت انگیز باشد. این فرش گل زیبا بر دامان کوه برافراشته شده و در زیر سایه یک آسمان شفاف قرار گرفته است به گونه ای که انسان تصور می نماید با یک صحنه رویایی و غیر واقعی روبروه است این درحالی است که هرچه در این رویای زیبا و دل انگیز مشاهده می کنید کاملا واقعیت دارد.

جنگل فندوق لو

جنگل فندوق لو در مرز های شمالی ایران و میان شهر گرم و مرطوب گیلان و هوای سرد و خشک اردبیل قرار گرفته است. این جنگل زیبا از یک طرف محل رویش درختان سرسبز و پرباری است که در اغلب ایام سال سر سبز و با طراوت هستند و از طرف دیگر محل زندگی گوزن های وحشی و فوق العاده زیبایی است که مجذوب کنندهیت منطقه را ده برابر نموده اند.

در کنار این ها باید به دشت بابونه های سفید اشاره نمود که به عنوان یکی از زیبا ترین دشت گل های ایران در فصل بهار شناخته می شود. این گل ها در کنار جاده منتهی به فندوق لو نیز روییده اند و گویی در میان فضای مه آلود جاده یک صحنه مجذوب کننده با افکت های هنری را شکل داده اند.

حتما می دانید که گل بابونه یکی از آرامش بخش ترین گل های دارویی است و اگر به این منطقه سفر کردید لازم نیست تا یک مشت از آن را درون قوری ریخته و دم کنید. قرار گرفتن در این فضا کافی است تا آرامش تمام وجود شما را احاطه کند.

البته در فندوق لو به غیر از گل های بابونه می توانید گونه های نادری از گل های نسترن، خاس، پامچال، گیلدیک، بنفشه و گل گاو زبان را هم مشاهده کنید. به این گل ها دست نزنید و سعی کنید از زیبایی های خیره نماینده آن ها لذت ببرید چرا که تعداد این گل ها در منطقه به شدت کاهش یافته است و اگر مراقب نباشید برای چند سال دیگر با انقراض آن ها در فندوق لو روبرو خواهیم شد.

دشت آزو

در کوه پایه های دماوند دشت پر از گلی وجود دارد که به دشت آزو معروف است. البته زیبایی های این منطقه به همین دشت گل محدود نمی شود و شما در تمام ایام سال می توانید در دامنه های رشته کوه های البرز شاهد آثار هنری و طبیعی بسیار زیادی باشید با این حال دشت آزو به عنوان برترین منظره دماوند شناخته می شود.

روستای نوا در استان مازندران که البته فاصله بسیار کمی هم با تهران دارد محلی است که باید برای بازدید از دشت آزو به آن جا بروید. در این دشت و در فصل بهار می توانید شاهد رویش گل های رنگارنگ باشید اما در این میان گل های قرمز و زرد بر روی گستره سر سبز علف ها و گیاهان باطراوات بهاری یک صحنه دل انگیز را خلق می نمایند.

این دشت در ارتفاعات روستای نواست و تقریبا به 45 دقیقه پیاده روی احتیاج است تا به این منطقه برسید اما بعد از اینکه به بخش های اصلی دشت و گل های رنگارنگ آن رسیدید شاید دیگر اصلا نخواهید برگردید اما عمر این دشت نیز همچون اغلب دشت های بهاره چندان زیاد نیست و شما نهایتا بتوانید چند هفته ای از زیبایی های آن بهره ببرید.

برترین زمان مسافرت به این منطقه در فصل بهار و اردیبهشت ماه است. روستای نوا از اواسط اردیبهشت تا اوایل خرداد برترین زمان ممکن برای طبیعت گردی را دارد. همانطور که مشاهده می کنید عمر این دشت زیبا و بهاری تقریبا دو هفته است و سریع تر از آنچه که فکر می کنید روزهای سر سبزی خود را به اتمام می رساند. بنابراین برای بازدید از دشت آزو به یک برنامه دقیق و حساب شده احتیاج دارید.

دشت لار

علاوه بر دشت آزو یک دشت زیبای دیگر نیز در حدفاصل تهران به سمت مازندران وجود دارد که می تواند در فصل خوش آب و هوای بهار و در روزهای نرسیده به گرمای تابستان پذیرای شما باشد. این دشت که به دشت لار معروف است به عنوان پارک ملی لار نیز شناخته می شود و یکی از مهم ترین منطقه ها محافظت شده ایران است. در اینجا می توانید بعضی از نمونه های جانوری را نیز مشاهده کنید که تحت پوشش قوانین شکار ممنوع به یک زندگی مسالمت آمیز در کنار گردشگران می پردازند.

جالب است بدانید که دشت لار به قدری گسترده است که وسعت آن را چیزی در حدود 74 هکتار برآورد نموده اند. در اینجا یک طبیعت بکر و دست نخورده را مشاهده می کنید که شامل اجزای مختلفی از مراتع، سنگ های طبیعی، گل های رنگارنگ، رودخانه و دریاچه است. این منطقه به بهشت کسانی تعبیر می شود که عاشق طبیعت هستند و از تماشا زیبایی های طبیعت به وجد می آیند.

دشت لار در شرقی ترین قسمت های شمیرانات تهران، در مرز مازندران و تهران و در دامنه قله دماوند جای گرفته است و به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری شهر آمل شناخته می شود. شما می توانید به وسیله جهت لواسان بزرگ یا آبعلی یا روستای گرمابدر راهی این منطقه شوید. البته جهت دیگری نیز وجود دارد که به دشت هویج معروف است. اگر به شدت عاشق طبیعت گردی هستید این جهت را به شما پیشنهاد می دهیم.

ترکمن صحرا

ترکمن صحرا نام جلگه بسیار پهناوری است که بخشی از آن در ایران قرار گرفته است. البته همین بخش نیز در در شهرهای گلستان و خرسان شمالی واقع شده و در واقع می توان گفت به هر دو شهر شمال شرقی ایران تعلق دارد.

برخلاف آن چه که از نام ترکمن صحرا به دست می آید این جلگه به هیچ وجه صحرا و بیابان نیست و حتی در فصلی همچون بهار می تواند با زیبایی های فوق العاده خود و به خصوص دشت گل های بهاری شما را شگفت زده کند.

البته نامگذاری این منطقه به صورت ترکمن صحرا از آن روست که مراتع و گیاهان این منطقه همچون شن های بیابان هستند که به رنگ سبز درآمده اند. درواقع می توان آن را یک بیابان سرسبز قلمداد نمود. کافی است به تصاویر ناب و خارق العاده ای که از ترکمن صحرا به دست آمده اند نگاهی بیاندازید تا متوجه شباهت آن به بیابان های مرکزی ایران بشوید.

زمانی که دشت گل های زرد و قرمز را بر پهنه سر سبز زمین مشاهده می کنید احساسی سرشار از شادی و سر مستی را در درون خود تجربه خواهید کرد؛ مگر می شود این همه زیبایی در یک نقطه جمع شده و واقعیت داشته باشد؟!

بله باید بگوییم که ترکمن صحرا و تمامی دشت گل های فوق العاده ای که در این مقاله معرفی نموده ایم واقعیت داشته و خیال پردازی فکر یک انسان نیستند. تصاویر شگفت انگیز این دشت گل ها را مشاهده نموده و برنامه خود را برای یک بهار متفاوت تنظیم کنید. قطعا تجربه مسافرت های کوتاهی که به عشق طبیعت و گردش در میان موج گل ها ایجاد می شود هرگز از فکر انسان محو نخواهد شد.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 شهریور 1401 بروزرسانی: 12 شهریور 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 109193

به "7 مورد از زیبا ترین دشت گل های ایران در فصل بهار" امتیاز دهید

1 کاربر به "7 مورد از زیبا ترین دشت گل های ایران در فصل بهار" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 مورد از زیبا ترین دشت گل های ایران در فصل بهار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید