F8 Tributo، فرزند 8 سیلندر جدید فِراری
به گزارش مهسان بلاگ، فِراری طبق عادت همیشگی اش، سال جاری نیز تازه ترین ساخته خود را به نمایشگاه خودروی ژنو آورده است.

خبرنگاران- اگر بخواهیم نگاهی دقیق به عبارت F8 Tributo داشته باشیم باید گفت: حرف F. مخفف فِراری بوده و عدد 8 از تعداد سیلندر های پیشرانه اقتباس شده است؛ کلمه Tributo به معنی ارج نهادن و احترام گذاشتن نیز اشاره به این نکته دارد که طراحان صاحب مارانللو در پی ریزی چهره این مدل از تمامی مدل های مدرن و کلاسیک 8 سیلندر فراری از دهه 1970 تا امروز الهام گرفته اند و به نوعی به ایشان ادای احترام نموده اند.
قُوا
زیر کاپوت شیشه ای F8 Tributo همان بلوک 8 سیلندر V. شکل 3902 سی سی توربو دوقلو موجود در 488 GTB آرمیده که این بار با بهسازی های اجرا شده 710 اسب بخار قدرت در 8000 دور بر دقیقه تحویل می دهد و بیشینه گشتاورش به 770 نیوتن متر در 3250 دور بر دقیقه می رسد.
به عبارت دیگر این پیشرانه به ازای هر لیتر از حجم خود حدود 182 اسب بخار نیرو فراوری می نماید و بدین ترتیب هم اکنون رکورددار بالاترین توان مخصوص بین خودرو های 8 سیلندر استاندارد جهان محسوب می گردد.
سیستم توربو به گونه ای طراحی شده که از همان ابتدا بدون هیچ تأخیری وارد مدار شده و حتی میزان توان فراوریی آن توسط یک حسگر داخلی متصل به پدال گاز تنظیم می گردد.
جعبه دنده از نوع 7 سرعته دو کلاچه F1 است و خروجی پیشرانه را در همکاری با دیفرانسیل الکترونیکی به چرخ های عقب می رساند تا شتاب 0-100 طی 2.9 ثانیه و شتاب 200-0 طی تنها 7.8 ثانیه به ثبت رسیده و مسئله ای برای دستیابی به سقف سرعت 340 کیلومتر بر ساعت وجود نداشته باشد.
F8 با وزن خشک 1435 کیلوگرمی، 40 کیلوگرم از 488 GTB سبک تر بوده و تقسیم وزن آن به صورت 41.5% در جلو و 58.5% در عقب است.
از دیگر داشته های فنی آن نیز می توان نسل سوم دیفرانسیل الکترونیکی (E-Diff3)، سامانه کنترل کشش F1-Trac برگرفته از فرمول یک، سیستم ترمز ضدقفل (ABS) با توزیع الکترونیکی هوشمند (EBD) و عملکرد تقویت شده، نسل 6.1 سامانه کنترل لغزش های جانبی فِراری (Side Slip Control)، سامانه بهبود عملکرد فنی فِراری (Ferrari Dynamic Enhancer)، لاستیک های 35/245 جلو و 30/305 عقب، مخزن سوخت 78 لیتری و دیسک های ترمز 398 میلی متری جلو و 360 میلی متری عقب را نام برد.
- دُردانه های نمایشگاه خودرو ژنو 2019
- با کونیگ زگ جِسکو، هیولای 1280 اسب بخاری!
صورت
این مدل با طول 4611 میلی متری، عرض 1979 میلی متری و ارتفاع تنها 1206 میلی متر تماماً توسط مرکز طراحی فِراری خلق شده و ترکیب هوشمندی از عناصر مدل های کلاسیک دهه های گذشته، نمونه های تک ساخت متعلق به مشتریان خاص و البته ایده های تازه طراحان امروزی کمپانی در نقاط مختلف آن به چشم می خورد.
چراغ های تمام LED جلو این بار کوچک تر بوده و به حالت تقریباً افقی درآمده و بالای هرکدام یک ورودی هوا برای خنک سازی محفظه چرخ و دیسک های ترمز تعبیه شده است.
سیستم S-Duct جلو همانند گذشته هوا را از مرکز سپر بازطراحی شده جلو گذرانه و از روی کاپوت عبور می دهد و بواسطه بهسازی های اجرا شده، در مقایسه با مدل پیشین 15% نیروی رو به پایین بیشتری روی دماغه و محور جلو فراوری می نماید.
نمای عقب کاملاً دگرگون شده و چراغ ها از نوع دایره ای دوتایی هستند. قوس گلگیرها، شمایل خروجی های هوای زیر و بین چراغ ها، بال عقب و دیفیوزر نیز تغییرات زیادی داشته و شاید آشناترین عنصر این قسمت، تعداد و محل قرارگیری لوله های اگزوز باشد.
حتی رینگ های 20 اینچی F8 Tributo نیز جدید بوده و با وجود حفظ شاکله 5 پر دوبل مورد علاقه فِراری، نمای کاملاً متفاوتی به خودرو دارند.
نکته اساسی در طراحی این مدل آمیختگی بیشتر زیبایی و بهبود آیرودینامیک است؛ به طوری که با تغییرات ایجاد شده در بخش های مختلف نه تن ها چهره کاملاً تازه ای به اسب تازه نفس بخشیده اند بلکه مقاومت آن در برابر جریان هوا نیز کاهش محسوسی داشته است. به عنوان مثال زیربندی جلو و دیفیوزر عقب F8 به ترتیب 15% و 20% آیرودینامیک تر از 488 GTB عمل می نمایند!
فرزند جدید فِراری همچنین به لحاظ کاربردی بودن هم وضعیت نسبتاً مناسبی دارد و علاوه بر فضای بار کوچک پشت جایگاه ها، یک صندوق بار 200 لیتری در جلو نیز ارائه می نماید که برای گشت وگذار های 2 نفره کافی به نظر می رسد.
سیرت
کابین F8 همانند رسم همیشگی فرزندان 8 سیلندر فِراری، بدور از هرگونه شلوغ کاری اضافی و کاملاً راننده محور بوده و تمامی قسمت های آن از نو طراحی شده است.
غربیلک فرمان جدید با چینش تازه دکمه ها، خروجی های دایره ای سیستم تهویه، طراحی نو داشبورد و نشانگر های پشت فرمان، جایگاه های جدید و البته ریخت متفاوت کنسول مرکزی و ستون دنده های معروف فراری همه و همه از تولد یک اسب وحشی متفاوت با گذشته خبر می دهند.
با وجود استفاده گسترده از فیبرکربن، برای بعضی تزئینات آلومینیومی موجود مثل قاب خروجی های تهویه نیز امکان سفارش نمونه کربنی وجود دارد.
طراحی مجزای بخش بالایی و پایینی داشبورد به منظور القای حس سبکی، امکان سفارش نمایشگر دوم مخصوص سرنشین، امکان انتخاب بین چند نوع جایگاه مختلف و البته قابلیت شخصی سازی تمامی قسمت ها توسط خریدار نیز از دیگر نکات قابل اشاره کابین این سوپراسپرت ایتالیایی هستند.
منبع: فرادیددور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه