انگیزه های چین برای حضور بلندمدت در حیاط خلوت آمریکا

به گزارش مهسان بلاگ، توافق میان یکی از کشورهای قدرتمند آمریکای لاتین با چین در حاشیه المپیک برای پیوستن به پروژه یک کمربند یک جاده قطعا باعث ناراحتی آمریکا خواهد شد و واشنگتن تمایل نخواهد داشت حضور رقیب را در یک قدمی مرزهای خود احساس کند.

انگیزه های چین برای حضور بلندمدت در حیاط خلوت آمریکا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، به اعتقاد کارشناسان ورود آرژانتین به ابتکار یک کمربند یک جاده پیشرفتی بزرگ در راستای کوشش های پکن برای تقویت روابط با آمریکای لاتین به شمار میرود. آلبرتو فرناندز، نخست وزیر آرژانتین در حاشیه مراسم افتتاحیه المپیک پکن همچون بسیاری از مقامات حاضر در این رویداد ورزشی با رئیس جمهور چین ملاقات کرد و در این ملاقات برای اجرای یک برنامه زیرساختی به یاری چین توافق شد. این برنامه راستا برای سرمایه گذاری 23 میلیارد دلاری چین در این کشور را فراهم ساخت.

فرناندز یکی از کشورهای آمریکای لاتین بود که به علت شناخته شدن به عنوان حیاط خلوت آمریکا در این مراسم شرکت نموده و برخلاف متحدان آمریکا با تحریم سیاسی المپیک پکن موافقت ننموده بود. توافق میان فرناندز و شی جین پینگ اندکی پس از آن رخ داد که رئیس جمهور آرژانتین با سفر به روسیه و ملاقات با پوتین تاکید نموده بود که کشورش باید وابستگی مالی به آمریکا و صندوق بین المللی پول را کاهش دهد.

آرژانتین یکی از اولین کشورهایی در منطقه آمریکای لاتین است که با پیوتسن به ابتکار یک کمربند یک جاده پکن در پی تقویت زیرساختهای خود در زمینه راه آهن، بنادر و بزرگراه ها است. رهبران چین و آرژانتین در ملاقات اخیر خود بر تقویت روابط در زمینه های تجارت، ارز، کشاورزی، انرژی و حوزه های دیگر نیز تاکید نموده بودند.

کارشناسان سیاسی ازجمله جیانگ شیکسو، مدیر مرکز مطالعات آمریکای لاتین در دانشگاه شانگهای معتقدند که توافق میان آرژانتین و چین صرفا به معنای توسعه روابط دوجانبه نیست بلکه اقدامی در راستای کوشش های چین برای نفوذ بیشتر در آمریکای لاتین و حیاط خلوت آمریکا به شمار میرود؛ اقدامی که در آینده میتواند اقتصادهای دیگر منطقه را نیز با خود همراه نموده و با توجه به احتیاج مبرم بسیاری از کشورهای این حوزه و بی اعتمادی آنها به وعده های گذشته آمریکا، باعث پیوستن به ائتلاف چین گردد.

قبل از ورود آرژانتین، 19 کشور آمریکای لاتین و حوزه کارائیب به جز برزیل، مکزیک، آرژانتین و کلمبیا به برنامه یک کمربند یک جاده چین پیوسته بودند. جدا از مزیت مالی پیوستن آرژانتین، باتوجه به قدرت سیاسی بوینوس آیرس، این اتفاق از لحاظ سیاسی نیز یک دستاورد مهم برای چین تلقی میگردد. زیرا بسیاری از کشورهای منطقه به واسطه رقابت میان چین و آمریکا در توسعه روابط با چین محتاطانه عمل میکردند و پیوستن کشوری مانند آرژانتین میتواند زمینه را برای توسعه بیشتر روابط کشورهای منطقه با پکن بیش از گذشته فراهم کند.

چین به واسطه رشد مالی بزرگ در سالهای اخیر شدیدا احتیاجمند منابع اولیه بوده و آمریکای لاتین با توجه به غنای بالا در منابعی مانند نفت و کشاورزی توجه پکن را به خود جلب نموده است. از سوی دیگر صنایع تولیدی چین نیز در سالهای اخیر حضور قدرتمندانه ای داشته و آمریکای لاتین با جمعیت بالای خود یک بازار بزرگ برای پکن به شمار میرود.

توجه خاص چین به آفریقا نیز به همین دلیل برنامه ریزی شده است. پکن در پی دور کردن قاره سیاه از روسای استعمارگر سابق خود و تبدیل شدن به بازیگر نو امنیتی در شاخ آفریقاست . در همین رابطه وال استریت ژورنال گزارش نموده که دولت بایدن به منظور جلوگیری از توسعه نفوذ چین در آفریقا در پی متقاعد ساختن گینه استوایی است تا با پیشنهاد ارتش برای ساخت یک پایگاه نظامی در سواحل این کشور مخالفت کند .

مهم نیست چه تغییراتی در شرایط سیاسی این کشورها رخ خواهد، جمعیت بالای حاضر در قاره آفریقا و آمریکای لاتین همیشه به بازار چین احتیاج داشته و به نظر میرسد کوششها و نفوذ آمریکا قادر به تغییر زیربنای مالی همکاری میان این شرکای قدرتمند نخواهد شد.

tani-buy.ir: مجله تانی بای، مقالات اقتصادی و کسب و کار

bigkurosh.ir: مجله کوروش بزرگ، وبلاگ خبری، تاریخی و تحلیلی

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 28 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 106563

به "انگیزه های چین برای حضور بلندمدت در حیاط خلوت آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انگیزه های چین برای حضور بلندمدت در حیاط خلوت آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید