بکارگیری ترانس های پربازده برای کاهش تلفات شبکه برق

به گزارش مهسان بلاگ، صنعت برق در تلاش است با استفاده از فناوری های نو از ترانسفورماتور های پربازده در شبکه برق استفاده کند که باعث کاهش تلفات خواهد شد.

بکارگیری ترانس های پربازده برای کاهش تلفات شبکه برق

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) تلفات شبکه های توزیع نیروی برق درصد بالایی از کل تلفات شبکه الکتریکی است. باتوجه به این موضوع، سرمایه گذاری در جهت کاهش تلفات انرژی می تواند باعث آزاد سازی ظرفیت تولید شود به این معنی که با انجام سرمایه گذاری مناسب و مهندسی شده می توان به جای ساخت نیروگاه های پرهزینه، تلفات شبکه الکتریکی را کاهش داد.

یکی از جنبه های مهم طراحی شبکه های توزیع، طراحی بهینه شبکه به منظور کاهش تلفات است. عوامل متعددی از قبیل عدم توزیع متناسب بار، بالا بودن نسبت مقاومت و تعداد زیاد مدار ها و ترانسفورماتور ها نسبت به شبکه انتقال، باعث افزایش تلفات در این شبکه ها می شود. کم توجهی به این تلفات و دقت نکردن در انتخاب مناسب ظرفیت ترانس و بهره برداری ناصحیح از آن ها به نام آخرین نقطه تحویل انرژی بسیار گران تمام می شود.

در محل های توزیع برای اینکه ولتاژ قابل استفاده برای مصارف عمومی و کارخانجات باشد، باید ولتاژ پایین آورده شود. این افزایش و کاهش ولتاژ از طریق ترانسفورماتور انجام می شود.

هم اکنون تعداد 774 هزار دستگاه ترانسفورماتور با ظرفیت 131 هزار و 282 مگاوات تنها در شبکه توزیع برق کشور وجود دارد که از این میان 77 هزار و 911 دستگاه ترانسفورماتور در منطقه ها روستایی و بقیه در منطقه ها شهری قرار دارند.

در پایان ماه جاری، کنفرانس بین المللی ترانسفورماتور که نشان دهنده توان شرکت های ایرانی در ساخت و تعمیرات این دستگاه حساس و حیاتی در صنعت برق است، در تهران برگزار می شود. قرار است محققانی از کشور های اوکراین و آلمان هم حضور داشته باشند.

طراحی و تولید، تست، نصب و بهره برداری، حمل و نقل، تجهیزات حفاظتی، مدیریت عمر ترانسفورماتور، تعمیرات و تجهیزات جانبی از محور های این کنفرانس به تعداد می رود.

گفتنی است سال گذشته مدیرعامل شرکت توانیردر خصوص کاهش تلفات گفت: تلفات شبکه برق برای اولین بار به زیر 10 درصد رسید و تک رقمی شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 مهر 1400 بروزرسانی: 15 مهر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 96996

به "بکارگیری ترانس های پربازده برای کاهش تلفات شبکه برق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بکارگیری ترانس های پربازده برای کاهش تلفات شبکه برق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید