سفیر ایران در روسیه: از فرصت لغو تحریم تسلیحاتی، عاقلانه استفاده می کنیم

به گزارش مهسان بلاگ، سفیر ایران در روسیه، با قدردانی از مواضع قاطع مسکو در قبال اعمال فشارهای آمریکا بر تهران طی سال های اخیر، گفت: دو کشور در حال انجام رایزنی هایی در زمینه همکاری های نظامی-فنی بوده و برنامه های مناسبی طراحی و به مرور، تحقق خواهد یافت.

سفیر ایران در روسیه: از فرصت لغو تحریم تسلیحاتی، عاقلانه استفاده می کنیم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو، در مصاحبه ای اختصاصی با خبرگزاری اینترفکس درباره چشم انداز همکاری های روسیه و ایران در عرصه نظامی- فنی پس از پایان تحریم تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی، درباره کار مشترک دو کشور روی تولید واکسن ویروس کرونا و همچنین مواضع ایران در قبال درگیری های کنونی در منطقه قره باغ، صحبت کرده است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

سفیر ایران با توجه به اینکه در تاریخ 18 اکتبر(27 مهر ماه)، تحریم تسلیحاتی علیه ایران منقضی می شود و بدین ترتیب دیگر محدودیتی برای همکاری های نظامی-فنی روسیه و ایران وجود ندارد، درباره پیامدهای عملی لغو تحریم ها برای ایران و اینکه آیا تهران به خرید گسترده سلاح در خارج از کشور روی آورده و از کدام کشورها قصد خرید سلاح دارد؟، توضیح داد: قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل به وضوح بیان کرده که از 18 اکتبر تحریم تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران برداشته خواهد شد. آمریکایی ها تلاش زیادی کردند تا این قطعنامه را خنثی کنند، ولی خوشبختانه آنها در این موضوع منزوی شدند. جامعه جهانی پیروز شد در این مسئله در برابر آمریکایی ها مقاومت کند و روسیه و چین تلاش های زیادی را در این رابطه از خود نشان دادند. طی دهه های گذشته، در دوران جنگ تحمیلی توسط صدام حسین، بسکمک از کشورها از او حمایت کرده و ما در به دست آوردن سلاح و تجهیزات نظامی سختی های زیادی متحمل شدیم. پس از آن برای ما روشن شد که لازم است تا خودمان در این صنعت سرمایه گذاری کنیم و از نظر دفاعی آماده شده و مستقل باشیم. بنابراین، ما توانایی خود در تولید تسلیحات و تجهیزات نظامی در کشور افزایش داده و در بسکمک از صنایع دیگر هم کاملاً خودکفا هستیم. البته مطمئناً ما در زمینه همکاری های نظامی- فنی و تهیه تجهیزات نظامی مورد نیاز خود با کشورهای علاقه مند همکاری خواهیم کرد. ما محدودیتی در این زمینه نخواهیم داشت و از این فرصت بدست آمده، عاقلانه استفاده خواهیم کرد.

جلالی درباره مشخصات خاص همکاری های فنی-نظامی بین مسکو و تهران گفت: ما همواره روابط بسیار خوبی با فدراسیون روسیه داشته ایم و این کشور کمک فوق العاده ای به ما کرده، با قطعنامه های آمریکا مخالفت و به آن رأی منفی داده است. در حال حاضر رایزنی های بسیار دقیق در این زمینه بین دو کشور در جریان است. در خصوص همکاری های نظامی دوجانبه، باید بگویم که البته، ما برنامه های مناسبی را طراحی کرده ایم و اگر خدا بخواهد، این برنامه ها با گذشت زمان و به مرور، تحقق خواهد یافت.

این دیپلمات بلندپایه در پاسخ به سئوالی در باره شرایط مالی ایران با توجه به تحریم های بی سابقه و نیاز به خرید تسلیحات خارجی، با وجود تأمین داخلی نیازهای نیروهای مسلح، یادآور شد: در بسکمک از جنبه های تأمین تجهیزات نظامی خود، ما توانسته ایم به سطح بالایی از خودکفایی دست پیدا کنیم. علاوه بر این، ما همچنین توانایی صادرات تجهیزات نظامی خود را نیز داریم. اکنون با در نظر دریافت رفع محدودیت ها، ما می توانیم سلاح های خود را صادر کنیم و از راه فروش آنها به منافع مالی مناسبی هم دست یابیم. اگر به تهیه انواع خاصی از تسلیحات نظامی هم نیاز داشته باشیم، هیچ محدودیت مالی برای ما وجود ندارد و ما آماده همکاری با کشورهای علاقه مند در این زمینه خواهیم بود.

سفیر ایران درباره امضای توافقنامه بین روسیه و ایران برای تولید مشترک واکسن علیه ویروس کرونا که خود در اواخر ماه سپتامبر، از آن صحبت کرده بود، افزود: گفت وگو درباره این موضوع بین مقامات تهران و مسکو همچنان در جریان است و طبیعتاً در گفت وگوی تلفنی اخیر روسای جمهور دو کشور نیز این مسئله مطرح شده است. من واقعاً امیدوارم که بتوانیم گام های موثری در این راستا برداریم.

تهران از همه ابتکارات برای برقراری صلح و ثبات در قره باغ استقبال می کند

وی در خصوص مواضع ایران در مسئله حل و فصل مناقشه قره باغ، نارضایتی ایران از کار گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا و امکان میانجی گری تهران بین روسیه و ترکیه، توضیح داد: قبل از هر چیز، باید بگویم که ما طرفدار صلح بین دو کشور همسایه خود هستیم و معتقدیم که این جنگ می تواند به مردم دو کشور و مردم دیگر منطقه آسیب برساند. بنابراین ، جمهوری اسلامی ایران ضمن حفظ مواضع بی طرفانه خود در این خصوص، بسیار فعالانه با مقامات مسئول دو کشور همسایه، رایزنی و همکاری می کند. ما تلاش های لازم را انجام داده و آنها را ترغیب به خویشتنداری کرده ا یم. در ثانی، ما از ابتکاراتی که منجر به مصالحه بین دو طرف این مناقشه شود، کاملاً استقبال می کنیم. به ویژه ابتکارعملی که روسیه با وساطت رئیس جمهور پوتین از خود نشان داده و باعث شد وزرای امور جمهوری آذربایجان و ارمنستان - به مسکو آمده و با یکدیگر گفت وگو کنند.

کاظم جلالی افزود: نکته سوم این است که ما از ابتکارات دیگری که به هر طریقی بتوانند به صلح در منطقه منجر شود هم استقبال می کنیم. گزینه های مختلفی وجود دارد: برخی می گویند قالب میانجیگری ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن صلح، طبق الگوی قالب مذاکرات آستانه برای حل و فصل اوضاع در روسیه، ممکن است مناسب باشد. یا مدل های دیگر - به عنوان مثال، نوعی ترکیب بین گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا و ایران و ترکیه و پیشنهادهای دیگر، مطرح است. تمامی این پیشنهادات قابل بررسی است. البته ما فکر می کنیم که این پیشنهادات می توانند موثر واقع شده و در نهایت منجر به برقراری صلح بین آذربایجان و ارمنستان شوند.

لیسون: لیسون: مجله هنر هفتم، سینما

مجله روگذر: مجله روگذر | مجله وقایع نگاری روزمره یک مهندس معماری

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 65633

به "سفیر ایران در روسیه: از فرصت لغو تحریم تسلیحاتی، عاقلانه استفاده می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفیر ایران در روسیه: از فرصت لغو تحریم تسلیحاتی، عاقلانه استفاده می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید