شرایط واردات کامیون های با عمر 3 سال ، امکان واردات کامیون برای افراد حقیقی و حقوقی

به گزارش مهسان بلاگ، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با تشریح جزئیات نوسازی ناوگان کامیونی کشور، گفت: در قالب دو طرح نوسازی ناوگان به وسیله کارخانجات داخلی و همچنین واردات کامیون های با عمر زیر سه سال کوشش می کنیم متوسط سن ناوگان کامیون کشور کاهش یابد.

شرایط واردات کامیون های با عمر 3 سال ، امکان واردات کامیون برای افراد حقیقی و حقوقی

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، مهران قربانی امروز در مراسم رونمایی از سامانه ثبت نام متقاضیان نوسازی ناوگان حمل و نقل کالا گفت: حمل و نقل نقش مؤثری در توسعه کشور دارد و تأمین مایحتاج مردم وابستگی مستقیم به حمل و نقل دارد.

وی تأکید کرد: بهبود شاخص های محیط زیست، افزایش توان عملکرد ناوگان و افزایش سرعت عملکرد از مزایای نوسازی است.

* 30 درصد ناوگان حمل بار فرسوده است

وی اضافه نمود: یک میلیون و 950 هزار کامیون درون و برون شهری داریم که 576 هزار و 55 دستگاه آن فرسوده است که این رقم حدود 30 درصد ناوگان را شامل می گردد.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اضافه نمود: در دو دهه گذشته 24 هزار دستگاه خودروی اسقاطی تا خاتمه 98 نوسازی شده است.

قربانی اضافه نمود: در ناوگان برون شهری 346 هزار و 243 دستگاه کامیون داریم، تعداد کامیون های بالای 22 سال سن ما 107 هزار و 871 دستگاه است که 31 درصد ناوگان برون شهری را شامل می گردد.

* نوسازی 15 درصد ناوگان فرسوده در فاز نخست

وی ادامه داد: در فاز اول نوسازی ناوگان که امروز شروع می گردد نوسازی 53 هزار دستگاه کامیون با عمر بالای 40 سال است که معادل 15 درصد ناوگان فرسوده محسوب می گردد.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اضافه نمود: تحویل سالانه 960 میلیون دلار مصرف سوخت از مسائل کامیون های فرسوده است ضمن آنکه افزایش آلودگی هوا، کاهش ایمنی سیر و ... را به همراه دارند.

قربانی اضافه نمود: از سال 93 تا 98 ناوگانی که فرسوده بودند از نوع کامیون به متقاضیان تا اندازه ای تحویل شده است به عنوان مثال در سال 97، 2027 دستگاه و در سال 98، 399 دستگاه کامیون داشتیم و در کل از سال 93 تا سال 98، تعداد 5188 دستگاه کامیون تحویل متقاضیان شده است، اما از سال 78 تا 93 جمعا 1387 دستگاه کامیون نوسازی شده است و در کل در 20 سال گذشته 18 هزار و 275 دستگاه کامیون توسط شرکت های داخلی نوسازی شده است.

وی در شرح برنامه نوسازی ناوگان باری گفت: نوسازی از محل مصوبه شماره 128845 مصوبه شورای اقتصاد طرح کلید به کلید داریم دومین مورد انعقاد قرارداد با تولیدنماینده داخل به میزان حدود 800 دستگاه کامیون برای ناوگان با عمر بالای 55 سال است. همچنین سومین مورد نوسازی به وسیله واردات کامیون های با عمر زیر سه سال موضوع بند سه قانون احکام دائمی کشور است که با ظرفیت 20 هزار کامیون فرسوده مدنظر قرار گرفته است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: کلیات نوسازی با توان داخل با انعقاد قرارداد سازمان راهداری با کارخانه سازنده داخلی 800 دستگاه کامیون در گام اول با ایران خودرو دیزل است که به راننده ها پیامک ارسال شده است تا آمادگی خود را به سایت سازمان راهداری اعلام نمایند و پس از انعقاد قرارداد شرایط به اطلاع آن ها می رسد در قالب این طرح از ظرفیت های کارخانه های سازنده داخلی استفاده می گردد.

وی اضافه نمود: در بخش نوسازی به وسیله کامیون های با عمر کمتر از سه سال این موضوع مستندات قانونی احکام دائمی کشور را دارد همچنین آئین نامه اجرایی هیأت وزیران و ضوابط ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی را دارا است در بند سه ماده 30 قانون احکام دائمی کشور تعیین شده است که کامیون ها با استاندارد روز و عمر سه سال و کمتر و دارای خدمات پس از فروش امکان واردات دارند.

* شرایط نوسازی ناوگان

قربانی با بیان اینکه برای اجرا سیاست های کلان داریم، گفت: اولویت جایگزینی با فرسوده ترین ناوگان است همچنین ایجاد امکان بهره وری از طرح توسط راننده و مالکان فعال مدنظر است همچنین مشارکت کلی خودروسازان کامیونی، تقویت شرکت های عظیم حمل و نقلی، تأمین ناوگان ملکی شرکت ها، استقلال در استفاده از تسهیلات دولتی و ورود کامیون های استاندارد و کاهش دلالی در این طرح دیده شده است.

وی تأکید کرد: در موضوع واردات کامیون های با عمر سه سال مالکان حقیقی و حقوقی می توانند یک تا 10 دستگاه کامیون را ثبت نام نمایند، همچنین این ناوگان تا سه سال امکان انتقال به غیر ندارد.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره سیاست های اجرای کامیون های وارداتی گفت: توصیه شده است که برای ورود اولویت ناوگان فله بر باشد، چون احتیاج بیشتری داریم همچنین این کامیون ها باید دارای استاندارد ایمنی و خدمات پس از فروش باشد و کامیون های اروپایی، ژاپنی و کره ای فقط پذیرش می شوند.

وی اضافه نمود: کامیون های اسقاطی باید کارت هوشمند فعال داشته باشند، عمر آن ها بالای 40 سال باشد و یک کامیون اسقاطی در قبال یک واردات قرار می گیرد البته امکان اسقاط همزمان چند کامیون برای واردات یک کامیون سه ساله وجود دارد.

وی گفت: تأمین ارز باید با منشأ خارجی و مورد تأیید بانک مرکزی باشد و عدم وابستگی به ارز دولتی مدنظر است همچنین در این طرح کاهش 25 درصدی سود بازرگانی به ازای اسقاط مدنظر است.

* صرفه جویی 530 میلیون لیتری مصرف سوخت با نوسازی ناوگان

قربانی اضافه نمود: اگر این طرح اجرا گردد و کامیون های بالای 40 سال از ناوگان خارج شوند 530 میلیون لیتر صرفه جویی مصرف سوخت محقق می گردد و میانگین سن ناوگان کاهش می یابد. ضمن آنکه ناوگان کامیونی با عمر کمتر از 5 سال ما از 45 هزار دستگاه به 100 هزار دستگاه افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه سایت ثبت نام متقاضیان واردات تهیه شده و از امروز باز است گفت: کوشش کردیم سؤالات در این باره را جمع آوری و در سایت پاسخ دهیم.

anti6.ir: آخرین خبر | اخبار و مقالات روز دنیا را اینجا بخوانید

aradbld.ir: مجله آراد | مجله تفریحی، سرگرمی و مسافرتی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 50016

به "شرایط واردات کامیون های با عمر 3 سال ، امکان واردات کامیون برای افراد حقیقی و حقوقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط واردات کامیون های با عمر 3 سال ، امکان واردات کامیون برای افراد حقیقی و حقوقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید