طرح برگزیده رونق فراوری در استان قزوین؛ اولویت بندی برای ارتقای بهر ه وری آب

به گزارش مهسان بلاگ، طرح مورد حمایت مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب در زمینه بهره وری آب، به عنوان طرح برگزیده رونق فراوری در استان قزوین انتخاب شد.

طرح برگزیده رونق فراوری در استان قزوین؛ اولویت بندی برای ارتقای بهر ه وری آب

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای پایش اقدامات دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور در زمینه رونق فراوری و حل معضلات جامعه و صنعت، با یاری دانشگاه های مشخص هر استان، طرح های برگزیده استان ها را شناسایی، آنالیز و انتخاب نموده است. در استان قزوین، طرح آنالیز و تحلیل جامع شکاف بهره وری و تهیه راهنمای بهبود بهره وری آب کشاورزی با رویکرد توانمندسازی کشاورزان و پایداری در آبخوان ها (مطالعه موردی: دشت قزوین) به عنوان طرح برگزیده استانی انتخاب شده است. کارفرمای طرح مذکور، مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب، و مجری طرح، آقای دکتر بیژن نظری، عضو هیئت علمی گروه علوم و مهندسی آب دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) بوده است.

اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران در راستای انجام تکالیف پیش بینی شده در قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، نسبت به ایجاد مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اقدام نموده است. این مرکز در طی 8 سال فعالیت خود در صیانت از فضای کسب و کار بخش کشاورزی و آب، اقدامات و فعالیت های متنوع و گسترده ای را داشته است. از جمله ماموریت ها و فعالیت های تعریف شده برای مرکز می توان به آینده پژوهی در زمینه مسائل راهبردی بخش کشاورزی و آب کشور،فراوری فکر راهبردی در زمینه کشاورزی و آب در جهت توسعه کسب و کار با لحاظ منافع ملی و یاری به توسعه مالی پایدار و ارتقا بهره وری بخش کشاورزی و آب کشور اشاره کرد.

طرح آنالیز و تحلیل جامع شکاف بهره وری و تهیه راهنمای بهبود بهره وری آب کشاورزی با رویکرد توانمندسازی کشاورزان و پایداری در آبخوان ها (مطالعه موردی: دشت قزوین) یکی از پروژه های مطالعاتی مورد حمایت مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب است که با هدف ارائه و اولویت بندی راهکارهای ارتقای بهره وری آب در راستای افزایش فراوری و درآمد کشاورزان ضمن پایداری آب خوان، برنامه ریزی و صورت گرفته است. با انجام مطالعه مذکور، لیست راهبردهای اولویت دار دشت قزوین به تفکیک محور فعالیت و سازمان های مسئول به همراه راهنمای تدوین برنامه بهبود بهره وری آب با رویکرد پایداری منابع آب، ارائه شده است که می تواند مورد استفاده نهادهای سیاست گذاری و اجرایی قرار گیرد.

براساس تجربیات و مطالعات مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب، فرصت های زیادی برای ارتقای بهره وری آب، افزایش فراوری و کاهش فشار به منابع آبی وجود دارد. بهره مندی از این فرصتها نیازمند برنامه ریزی فرابخشی حوزه های دولتی کشاورزی، آب و صنعت و استفاده حداکثری از ظرفیت های شرکت ها و فعالان بخش خصوصی است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 30 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 42283

به "طرح برگزیده رونق فراوری در استان قزوین؛ اولویت بندی برای ارتقای بهر ه وری آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح برگزیده رونق فراوری در استان قزوین؛ اولویت بندی برای ارتقای بهر ه وری آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید