مواد غذایی که موجب برطرف اسهال می شوند

به گزارش مهسان بلاگ، هنگامی که از اسهال رنج می برید، احتیاج به مصرف بعضی مواد غذایی داشته که به فرونشاندن این شرایط یاری نمایند. این مقاله از مواد غذایی که به کاهش ناراحتی معده یاری می نمایند همراه با مواد غذایی که بایستی در

مواد غذایی که موجب برطرف اسهال می شوند

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

هنگامی که از اسهال رنج می برید، احتیاج به مصرف بعضی مواد غذایی داشته که به فرونشاندن این شرایط یاری نمایند. این مقاله از مواد غذایی که به کاهش ناراحتی معده یاری می نمایند همراه با مواد غذایی که بایستی در طول این عارضه از خوردن آنها اجتناب نمایید شما را آگاه می سازد.

اطلاع از علت

چنانچه دچار دوره های مکرر اسهال می شوید، احتمال بالایی وجود دارد که مبتلا به آلرژی غذایی باشید. محصولات تهیه شده از شیر و گندم متداول ترین مواد غذایی بوده که ممکن است موجب بروز اسهال شوند. هیچ ماده غذایی وجود ندارد که به متوقف ساختن فوری اسهال یاری نماید. اما بعضی مواد غذایی وجود داشته که ممکن است به کاهش علائم آن یاری نمایند. رژیم برات یکی از متداول ترین برنامه های رژیمی توصیه شده برای بیماران مبتلا به اسهال خصوصاً در بچه ها است. اسهال بیماری بسیار متداولی است که بیشتر ما حداقل دو تا سه مرتبه در سال دچار آن می شویم. این شرایط علامت یک بیماری نهفته بوده و می تواند با مدفوع شل، آبکی و مکرر همراه با دل درد تشخیص داده گردد. علل اسهال شامل، عفونت ویروسی، مسمومیت غذایی، عدم تحمل بعضی مواد غذایی و غیره می گردد. مراقبت بر آنچه می خورید یکی از عوامل اصلی در است که بایستی به هنگام ابتلا به اسهال در نظر داشته باشید. بعضی مواد غذایی می توانند موجب بروز این مشکل شوند در حالی که بعضی دیگر از مواد غذایی ممکن است به کاهش اسهال یاری نمایند. در نتیجه لازم است که از مواد غذایی اطلاع داشته باشید که موجب تسکین از اسهال می شوند و تنها آن مواد غذایی را تا زمان بهبودی مصرف نمایید.

مواد مغذی و مواد معدنی بسیاری در حین ابتلاء به اسهال از بدن از دست می رود و به منظور جبران این کمبود، لازم است که مواد غذایی خورده شوند که مواد معدنی و مواد مغذی از دست رفته را به اندازه کافی برای بدن فراهم سازند. دستگاه گوارش هم در طول این عارضه تحت تأثیر قرار می گیرد. از اینرو به منظور یاری به هضم و تسکین از اسهال در اولین فرصت، مواد غذایی که در ذیل آورده شده است را مصرف نمایید.

رژیم غذایی برات (BRAT)

در واقع، هیچ ماده غذایی وجود ندارد که به متوقف ساختن فوری اسهال یاری نماید. اما بعضی مواد غذایی وجود داشته که ممکن است به کاهش علائم آن یاری نمایند. رژیم برات یکی از متداول ترین برنامه های رژیمی توصیه شده برای بیماران مبتلا به اسهال خصوصاً در بچه ها است. برات (BRAT) مخفف واژه های لاتین بنانا به معنای موز، رایس به معنای برنج، اپل سس به معنای سس سیب و تُست به معنای نان تست) (Bnana,Rice, Applesauce, Toast) است (می توان به منظور سهولت در بخاطر سپاری آن به اسم مثال واژه منسب را حفظ نموده که مخفف فارسی همین مواد غذایی است) و بعضی از برترین مواد غذایی را تشکیل داده که از بروز اسهال جلوگیری می نمایند. این مواد غذایی به سفت شدن مدفوع یاری می نمایند.

بیشتر بخوانید:اسهال بچه ها را جدی بگیرید

موز به جهت درمان اسهال مفید است به این علت که حاوی اندازه متعادل مواد مغذی مورد احتیاج جهت سفت شدن اجابت مزاج است.

سس سیب حاوی پکتین بوده و در نتیجه عامل افزایش دهنده طبیعی حجم مدفوع به شمار میرود.

برنج به اسم یک ماده پر نماینده عمل نموده و فراوری مدفوع شل را آهسته می سازد.

نان تست، هرگونه اندازه مازاد اسید معده را جذب خواهد نمود بطوریکه تمایل معده به فراوری بیش از حد اسید را به حداقل خواهد رساند.

در نتیجه رژیم برات ترکیبی از مواد غذایی ساده و یا بدون ادویه و نمک است که از اندازه پایینی فیبر غذایی برخوردار بوده و بدون ایجاد اشکال برای دستگاه گوارش، انرژی بدن را تأمین می سازند.

سایر مواد غذایی

پوره سیب زمینی ساده، آب پز

بیسکویت شور

وعده کوچکی از نودل یا رشته ساده

پاستا سفید

مایعات

این یک تصور اشتباه است که نوشیدن مایعات در طول اسهال می تواند شرایط را بدتر سازد. در واقع نوشیدن مایعات به منظور جبران الکترولیتهای از دست رفته یک ضرورت به شمار میرود. تنها نوشیدن آب یاری نخواهد نمود، شما احتیاج داشته سایر نوشیدنی ها مانند موارد ذیل را مصرف نمایید.

براث و یا گوشتابه (آبِ گوشت)

سوپ

آب میوه یا سبزیجات

شیر سویا یا برنج

چنانچه انتخاب مناسبی از مایعات داشته باشید، سطح الکترولیت می تواند به راحتی جبران گردد. بعضی روشهای جبران کم آبی بدن، نوشیدن آب برنج و یا مخلوطی از شکر و نمک در آب است. چای های گیاهی بعضی از برترین مایعات برای روده به شمار می فرایند. نوشیدن 8 تا 10 لیوان از هریک از مایعات فوق برای فرد مبتلا به اسهال توصیه می گردد.

مواد غذایی دارای منع مصرف

بعضی مواد غذایی وجود دارند که بایستی در زمان ابتلاء به اسهال از مصرف آنها به طور کامل خودداری نمایید. این مواد غذایی به قرار ذیل می باشند:

سبزیجات حاوی فیبر بالا همانند کلم بروکلی، کلم، سیب زمینی شیرین، گل کلم، کلم فندقی، پیاز و غیره

میوه های سرشار از فیبر مانند گواوا، آووکادو، کیوی و غیره

مرکباتی مانند پرتقال، لیمو، گریپ فروت، کلمانتین (clementine) و غیره

شیر و محصولات تهیه شده از شیر مانند پنیر، خامه، پودینگ و غیره

مواد غذایی چرب مانند پنیر، گوشت چرب، خامه ترش، کره، غذاهای سرخ شده، دسر و غیره

آب میوه هایی مانند سیب، گلابی، گیلاس و غیره

مواد غذایی و نوشیدنی با محتوای کافئین مانند چای، قهوه و غیره

مغزهای گیاهی و یا آجیل هایی مانند بادام زمینی، بادام، بادام زمینی برزیلی و گردو

نوشیدنی های گازدار

اثربخشی دستورالعملهای رژیمی فوق ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. در نتیجه، چنانچه اسهال شما حتی پس از امتحان کردن این درمانهای خانگی فروکش نکرد، آنگاه بایستی با یک پزشک مشورت نمایید به این علت که ممکن است موردی از اسهال مزمن باشد.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

dorezamin.com: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

منبع: راسخون
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 98323

به "مواد غذایی که موجب برطرف اسهال می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی که موجب برطرف اسهال می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید