نمکی: المپیاد ها را به کشور های جمع کننده بانک ژنتیک دودوستی تقدیم می کنیم ، آموزش نداده ایم فقط حافظه پر نموده ایم
به گزارش مهسان بلاگ، وزیر بهداشت گفت: در دنیای پیشرفته روز های اول، بچه ها را با محور های اجتماعی آشنا می نمایند و ما روز های اول اعداد و ارقام بسیار خشن را در ذهن بچه می کاریم!
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، سعید نمکی در یازدهمین نشست گفت وگوی هفته که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار گردید، گفت: روزگار سختی را می گذرانم و روز ها و شب های سختی است، ان شالله خداوند به آبروی اولیا و انبیا یاری کند تا بتوانیم سرافراز از این امواج سهمگین عبور کنیم. نگاه من به بحث آموزش و پرورش معین است و آنچه در توان داشتم از حمایت از این دستگاه بسیار مهم به کار بردم.
وی اضافه کرد: معتقدم در ادبیات امروز توسعه، انسان ابزار توسعه نیست؛ انسان توسعه یافته هدف غایی توسعه است و این انسان توسعه یافته شاکله اصلی شخصیتش به سمت توسعه یافتگی از همان کودکی شکل می گیرد و شاید مهم ترین برش شکل گیری شخصیت کودک بعد از خانواده در مدرسه است. اقای داگلاس نورس که یکی از تئورسین های تربیت و توسعه در جهان است و برنده جایزه نوبل در سال 1993، می گوید اگر خواستید ببینید مملکتی به سمت توسعه یافتگی می رود یا خیر، به اتوبان ها و خیابان هایش نگاه نکنید به مدارسش نگاه کنید و ببینید چقدر در این مدرسه ها بچه هایی با روحیه های جست وجوگر روی نیمکت ها نشستند و چقدر معلم های آماده برای پاسخگویی به این مطالبات جست وجوگرانه در مدارس حضور دارند. او می گوید سرمایه های ملی شما روی نیمکت مدارس هستند.
نمکی ادامه داد: من همیشه معتقد بودم که آنچه در آموزش و پرورش خرج می کنیم هزینه نیست، بلکه یک سرمایه گذاری پاسخ دهنده و پر بازده ملی است. زمانی که در سازمان برنامه و بودجه بودم زمانی که صحبت از سرمایه اجتماعی شد عرض کردم که خیلی دیر به سراغ آسیب اجتماعی می روید، مقابله با آسیب اجتماعی را باید از مدرسه شروع کرد و این طرح پیشگیری از آسیب های اجتماعی مدرسه محور اندیشه ای بود که ما در آنجا با یک کار گسترده بین بخشی شروع کردیم. این جوانی که معتاد شده و دوران رسیدگی با را او با غفلت گذراندیم دیگر بازگشت به پاکیزگی سخت و بعضا غیر ممکن است. من معتقدم دوران مدرسه برای همه ابعاد بسیار مهم است.
وی اضافه کرد: ما احتیاجمند یک بازنگری در همه ابعاد تربیتی، آموزشی و پرورشی در مدارس هستیم. من گام های بسیار بلند و زیبایی که وزیر آموزش و پرورش برداشتند را می ستایم. همین کاری که در توسعه زیرساخت های مجازی برای دسترسی عادلانه دانش آموزان کشور به راه چاره های مورد احتیاج تعلیم و تربیت طی کردند کار بسیار بزرگی است. خودشان مستحضر هستند که اولین کسی که به عنوان یک زیرساخت به موضوع نگاه می کرد و ایشان را تحسین می کرد در دولت من بودم. چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید. آنچه را در آموزش و پرورش در سال های گذشته دیدیم چیزی به عنوان اجوکیشن یا آموزش انجام ندادیم. ما یک حرکتی که به قول فرنگی ها پرکردن حافظه دانش آموز از اعداد و ارقام است را در روز های اول داشتیم. بحث مهم امروز جهان جامعه محور کردن بحث تربیت است.
نمکی تاکید نمود: در جهانی پیشرفته روز های اول بچه ها را با محور های اجتماعی آشنا می نمایند و ما روز های اول اعداد و ارقام بسیار خشن را در ذهن بچه می کاریم و همه میروند؛ المپیاد ها و همه را دودستی تقدیم کشور هایی می کنیم که بانک ژنتیک خوب کشور های جهان را جمع می نمایند. من معتقدم ما واقعا باید تحول بنیادین در عرصه آموزش ابتدایی کشور دنبال کنیم و این جامعه محور کردن و اینکه بچه ها با مسائل اجتماعی آشنا شوند از رسالت های ما است. بویژه امروز که انزوا در زندگی شهری و موبایل و شبکه های مجازی را داریم. روزی می گفتند تلفن وقتی اختراع شد آدم ها را به هم نزدیک کرد، ولی امروز موبایل ها آدم ها را از هم دور نموده است و اعضای خانواده با هم هستند، ولی از هم جدا هستند و درون خانواده هم بچه در انزوا غرق می گردد. امروز روزی است که ما به تربیت بچه ها به عنوان بحث جدی در جامعه محورکردن دیدگاه ها باید کوشش کنیم.
منبع: خبرگزاری دانشجوتورهای دور زمین: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور لحظه آخری، تور ارزان، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه