نگرانی از سویه نو کرونا، کشورهای مختلف چه واکنشی نشان داده اند؟

به گزارش مهسان بلاگ، پیدا شدن گونه جدیدی از ویروس کرونا در قاره آفریقا نگرانی های زیادی را بوجود آورده و باتوجه به اینکه این سویه اثربخشی واکسن های موجود برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید19 را با چالش روبرو می نماید، کشورهای مختلف اقدامات لازم به جهت کنترل شرایط اپیدمی را اعمال نموده اند.

نگرانی از سویه نو کرونا، کشورهای مختلف چه واکنشی نشان داده اند؟

گروه علم و پیشرفت خبرنگاران، پیدا شدن گونه نوی از ویروس کرونا در قاره آفریقا نگرانی های زیادی را بوجود آورده است، یک متخصص بیماری های عفونی گفته است که این سویه نو خطرناک ترین و بدترین موردی که تا به امروز دیده ایم بوده و این نگرانی وجود دارد که این سویه بالقوه بتواند مصونیت ایجاد شده به وسیله واکسن ها را دور بزند. پژوهشگران دیگر نیز هم نظر هستند و باور دارند این سویه می تواند شرایط را به شرایط قرمز قبل بازگرداند؛ کارشناسان آفریقای جنوبی می گویند سویه نو که به تازگی در این کشور شناسایی و موجب نگرانی شده است به علت جهش های زیاد، می تواند اثربخشی واکسن های موجود برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید19 را با چالش روبرو کند.

منشا ویروس

با افزایش شدید موارد نو ابتلا در بعضی کلان شهرها مانند پورتوریا و ژوهانسبورگ، پزشکان و متخصصان در سرتاسر آفریقای جنوبی مشغول آنالیز نمونه ها شدند تا خاتمه سویه نو ویروس کرونا را شناسایی کردند. تا کنون منشاء احتمالی این سویه نو ناشناخته مانده است و موارد ابتلا به آن تنها در آفریقای جنوبی و مسافران این کشور در منطقه ها دیگر مشاهده شده است.به گفته پژوهشگران سویه نو ویروس کرونا تا کنون دست کم 10 جهش داشته است. تعداد جهش ها در سویه دلتا که قدرت سرایت بسیار زیادی دارد تا کنون دو مورد و در سویه بتا سه مورد بیشتر نبوده است.

کرونا بوتسوانایی با نام علمی B.1.1.529

به گفته کارشناسان، واریانت نو دارای 32 جهش است؛ اولین موارد این گونه در تاریخ 11 نوامبر (20 آبان) و کشور بوتسوانا کشف و سه روز پس از آن اولین مورد در آفریقای جنوبی ثبت شد. مورد کشف شده در هنگ کنگ نیز به مردی 36 ساله مربوط می گردد که در گذشته به آفریقا جنوبی سفر نموده و چندین روز در آنجا اقامت داشته است. وزیر بهداشت آفریقای جنوبی در تازه ترین اظهارات خود گفته است: نوع نو کرونا به شدت جهش یافته و به عنوان یک تهدید بزرگ شناسایی می گردد. دانمشندان این سویه را عامل افزایش تعداد عفونت ها می دانند.

جلسه اضطراری سازمان جهانی بهداشت در پی شناسایی سویه نو کرونا

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در پی شناسایی و توسعه سویه نو کرونا در آفریقای جنوبی و بوتسوانا، روز گذشته جلسه ای اضطراری تشکیل داد؛ تا به امروز دست کم 22 تن تنها در آفریقای جنوبی به این سویه از کروناویروس مبتلا شده اند. کارشناسان سازمان جهانی بهداشت پس از برگزاری این نشست غیرعلنی برای آنالیز اطلاعات دریافتی درباره سویه نو این ویروس جهش یافته را اومیکرون (Omicron) نامگذاری و در گروه ویروس های نگران نماینده طبقه بندی کردند. در بیانیه این سازمان آمده است: شواهد اولیه حاکی از خطر بالای عفونت است و اینکه تغییرات زیانباری در اپیدمیولوژی کووید19 روی داده است.

واکنش زود هنگام انگلیس

مقامات انگلیس روز پنجشنبه اعلام نمودند که شش کشور جنوب آفریقا را در لیست قرمز قرار می دهند و پروازهای آنها را به این کشور موقتا تعلیق می نمایند. ساجد جاوید، وزیر بهداشت انگلیس به همین دلیل گفت: همه پروازها از آفریقای جنوبی، نامیبیا، زیمبابوه، بوتسوانا، لسوتو و اسواتینی به حالت تعلیق درآمده است. آژانس امنیت بهداشتی انگلیس نیز درباره سویه نو گفته است: کرونا بوتسوانایی دارای پروتئینی است که به طور چشمگیری با پروتئین اصلی ویروس کرونا که واکسن های کووید 19 بر اساس آن ساخته شده اند فرق دارد.

واکنش استرالیا به سویه نو

مقامات بهداشتی استرالیا اعلام نمودند در حال آنالیز های بیشتر روی سویه نو ویروس کرونا هستند که به تازگی در آفریقای جنوبی شناسایی شده و در صورت لزوم، محدودیت هایی از جمله بستن مرزهای استرالیا به روی مسافران از این کشور آفریقایی را اعمال خواهند کرد.وزیر بهداشت استرالیا نیز اعلام نمود در صورتی که سازمان جهانی بهداشت (WHO) این سویه را به عنوان یک سویه نو و اصلی کروناویروس طبقه بندی کند، اقدامات لازم را به جهت جلوگیری از شیوع این سویه در استرالیا انجام خواهند داد.

واکنش اتحادیه اروپا

پس از انتشار اطلاعیه سازمان جهانی بهداشت، مقامات اتحادیه اروپا نیز جلسه ای اضطراری تشکیل داده و تعلیق سفرها از مبدأ هفت کشور آفریقایی را به 27 کشور عضو این اتحادیه توصیه کردند. اریک مامر، سخنگوی کمیسیون اروپا در پیغامی توییتری نوشت: کشورهای عضو توافق کردند که به سرعت محدودیت هایی را برای همه سفرها از مبدأ هفت کشور بوتسوانا، اسواتینی، لسوتو، موزامبیک، نامیبیا، آفریقای جنوبی و زیمبابوه به مقصد اتحادیه اروپا اعمال نمایند؛ ضمن اینکه اجرای تدابیری مانند انجام تست های کووید، قرنطینه و ردیابی تماس های مسافران از سوی کشورهای عضو مهم است.

آمریکا هم مرزها را می بندد

یک مقام بلندپایه در دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام نمود، از روز دوشنبه سفر از مبدأ هشت کشور آفریقای جنوبی، بوتسوانا، زیمبابوه، نامیبیا، لسوتو، اسواتینی، موزامبیک و مالاوی ممنوع است.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 102201

به "نگرانی از سویه نو کرونا، کشورهای مختلف چه واکنشی نشان داده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی از سویه نو کرونا، کشورهای مختلف چه واکنشی نشان داده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید