هفته پرخبر فعالیت های برون مرزی ایران در حوزه کتاب و فرهنگ

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران - گروه فرهنگ: هفته گذشته به دلیل مصادف شدن با گرماگرم برنامه های هفته کتاب، به جز ایام نمایشگاه کتاب تهران، از جمله پرخبرترین هفته های حوزه کتاب در طول سال بود. گزارش یک هفته با کتاب هفته گذشته با 28 خبر برگزیده و مهم از حیث تنوع خبری، دربرگیرنده اخبار برگزاری ها، اختتامیه ها، نشست های خبری، حتی آتش سوزی ها و ... بود.

هفته پرخبر فعالیت های برون مرزی ایران در حوزه کتاب و فرهنگ

با وجود توقعی که برای کاهش اخبار مهم حوزه کتاب، این هفته هم که از شنبه 2 آذر شروع شد، هفته کم خبری نبود و 15 خبر مهم از رویدادهای داخلی و خارجی حوزه کتاب را در خود جا داده است. اما ویژگی شاخص خبرهای این هفته، تعداد قابل توجه فعالیت های برون مرزی ایران در حوزه کتاب بود که خود را در ترکیه، بلاروس، عراق و روسیه نشان داد.

گزارش این هفته با چند خبر از وزارت ارشاد درباره معافیت اقتصادی فعالیت های فرهنگی، پیگیری مطالبات انجمن کتابفروشان جبهه انقلاب و همچنین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران شروع می گردد. خبر بعدی از موسسه خانه کتاب و درباره جایزه عقب افتاده جشنواره کتاب و رسانه است. پس از این خبر هم مجموعه اخبار فعالیت های برون مرزی ایران در ترکیه، بلاروس، عراق و روسیه مرور می گردد.

این هفته دو رونمایی مهم از کتاب های جلد دوم تاریخ شفاهی کتاب و ترجمه نمایشنامه سفر خروج را داشتیم که در کنار خبر درگذشت آخرین بازمانده از شاگردان نیما یوشیج، از جمله اخبار داخلی این هفته حوزه کتاب بودند. برگزاری جشنواره در امتداد فجر و معرفی دبیران هنری بخش داستان و شعر مهراوه شعر و داستان جوان سوره هم دو خبر پایانی بخش اخبار داخلی این گزارش هستند.

بخش بین المللی گزارش یک هفته با کتاب این هفته هم دربرگیرنده 2 خبر درباره جوایز ادبی کانادا و بنگلادش است.

در ادامه مهم ترین رویدادهای حوزه کتاب و ادبیات ایران و جهان را در این هفته از نظر می گذرانیم؛

مخالفت وزارت ارشاد با حذف اقتصادیات فرهنگی و هنری

علی اصغر کاراندیش معاون امور حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خبری که شنبه این هفته منتشر شد، با اعلام پیگیری برای حذف پیشنهاد لغو معافیت اقتصادیاتی فعالیت های فرهنگی اعلام کرد که این پیش نویس بدون هماهنگی با این وزارتخانه نوشته شده است.

وی گفت: سازمان امور اقتصادیاتی پیشنهادهای اقتصادیاتی خود را راساً تنظیم نموده است و در این زمینه با دستگاه های ذیربط هماهنگی صورت نداده است. در مورد پیشنهاد حذف معافیت اقتصادیاتی فعالیت های فرهنگی و هنری نیز این وزارتخانه با ما هماهنگی نداشته است و ما هم به جد معتقدیم که نباید این اتفاق شکل بگیرد.

خبر دهقانکار درباره پیگیری مطالبات انجمن کتابفروشان جبهه انقلاب

ایوب دهقانکار مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این هفته با حضور در نشست انجمن کتابفروشان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی(خوشه) نسبت به پیگیری مطالبات این انجمن تاکید نمود و گفت: مطالباتی که انجمن کتابفروشان جبهه انقلاب اسلامی دارند پیگیری خواهد شد. امیدواریم تسهیل ارتباطات و مطالبات آن ها را انجام دهیم. بعضی از این مطالبات فراتر از حوزه اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که نیازمند رایزنی با دیگر نهادهاست. امیدوارم که در آینده نزدیک شاهد این باشیم که حوزه نشر به صورت تخصصی و حرفه ای به فعالیت خود ادامه دهد و شاهد رونق کتابفروشی ها باشیم.

سخنان آشنا درباره مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران

قادر آشنا مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی در گفتگویی که این هفته با مهر داشت، درباره مهمان ویژه دوره پیش روی نمایشگاه کتاب تهران گفت: کشور ترکیه از سوی وزارت امور خارجه و نیز سفارتخانه خود برای این موضوع تقاضا داده است. کشور سوریه نیز برای این حضور به ما تقاضایی داده است و کشور یونان نیز به صورت غیررسمی اعلام نموده تا در این رویداد حضور داشته باشد. ما این موضوع را در جلسه فردای شورای سیاست گذاری مطرح می کنیم و با آنالیز تمامی جهان حضور در این رویداد، این شورا درباره انتخاب میهمان ویژه تصمیم خواهد گرفت.

خبر حسینی پور درباره تحقق یک وعده دوساله

پس از انتشار خبری در مهر درباره بی اعتنایی محمدجواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به وعده ای که دو سال پیش در حضور اهالی رسانه به برگزیدگان شانزدهمین جایزه کتاب و رسانه داد، نیکنام حسینی پور مدیرعامل خانه کتاب در خبری که دیروز منتشر شد، از محقق شدن این وعده در آینده ای نزدیک اطلاع داد.

برپایی نمایشگاه هفته کتاب در استانبول

رایزنی فرهنگی ایران در ترکیه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی از تاریخ 23 تا 30 آبان (1398) نمایشگاه کتابی را در مجتمع آموزشی فجر ایرانیان استانبول برگزار کرد که به دلیل انتشار خبر این رویداد در روز شنبه دوم آذر، در گروه اخبار این هفته مرورش می کنیم.

در این نمایشگاه کتاب هایی با موضوعات ادبیات کلاسیک و معاصر ایران، تاریخ، فرهنگ و هنر ایران، داستان های بچه ها و نوجوانان، کتب آموزشی و یاری آموزشی زبان فارسی و آثار ترجمه شده از زبان فارسی به زبان ترکی استانبولی با هدف آشنایی دانشجویان و زبان آموزان فارسی و دانش آموزان ایرانی مقیم استانبول با فرهنگ کتاب و کتابخوانی به معرض نمایش گذاشته شد.

افتتاح هفته کتاب ایران در کتابخانه ملی بلاروس

خبر دیگری که روز شنبه این هفته منتشر شد و درباره فعالیت های فرهنگی برون مرزی ایران بود، شروع به کار هفته کتاب با شعار حال خوش خواندن در محل کتابخانه ملی جمهوری بلاروس است که همزمان با برگزاری بیست و هفتمین دوره هفته کتاب و کتابخوانی در کشورمان، رخ داد.

برگزاری سومین همایش زبان و ادبیات کردی و فارسی

این هفته همچنین سومین همایش بین المللی زبان و ادبیات کردی و فارسی؛ تعامل و تأثیرات توسط وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اربیل عراق با همکاری مشترک دانشگاه صلاح الدین اربیل اقلیم کردستان عراق و دانشگاه الزهرا(س) جمهوری اسلامی ایران به مدت سه روز در محل تالار فرهنگ و هنر دانشگاه صلاح الدین اربیل برگزار گردید.

برگزاری آزمون بین المللی مهارت زبان فارسی در روسیه و عراق

دیگر خبر برون مرزی این هفته درباره فعالیت های بنیاد سعدی بود که به موجب آن، این نهاد فرهنگی با همکاری رایزنان فرهنگی ایران در روسیه و عراق آزمون بین المللی مهارت زبان فارسی آمفا (AMFA) را برگزار کرد. قرار بود همزمان با این آزمون ها، در هندوستان نیز آزمون آمفا برگزار گردد که به دلیل مسائل اینترنتی به تعویق افتاد.

درگذشت آخرین بازمانده شاگردان نیما یوشیج

حسن نوغانچی صالح معروف به بهمن صالحی، از شاعران و آخرین بازمانده نسل شاگردان نیما یوشیج صبح سه شنبه پنجم آذر در بیمارستانی در شهریار درگذشت.

این شاعر در سال 1316 در رشت به جهان آمد او که شعر را با قالب های کلاسیک شروع نموده بود و از نخستین کسانی بود که غزل را در هیئتی متفاوت می نوشت و آن قدر در این دیگرگونه سرودن متبحر شد که سرفصلی نو با عنوان غزلواره را به شعر دهه چهل و پنجاه قبولاند. صالحی پس آشنایی با نیما و پیشنهاد تازه و جسورانه او برای شعر، قالب های پسانیمایی را هم آزمود و متکی به تصاویر تازه و زبان اغلب روزآمدش، بعضی از آثارش را در جمع بهترین نمونه های شعر نیمایی و آزاد امروز می توان یافت.

رونمایی از دومین جلد تاریخ شفاهی کتاب

مراسم رونمایی از دومین جلد کتاب تاریخ شفاهی کتاب که موسسه خانه کتاب جلد اولش را منتشر نموده، عصر دیروز چهارشنبه در سرای کتاب این موسسه برگزار گردید.

رونمایی از ترجمه نمایشنامه سفر خروج

مراسم رونمایی از نمایشنامه سفر خروج اثر عبدالرحمن الشرقاوی نویسنده اهل مصر که به تازگی با ترجمه غلامرضا امامی توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شده، روز یکشنبه 3 آذر در خانه هنرمندان ایران برگزار گردید.

برگزاری جشنواره شعر در امتداد فجر

برنامه ها و مراسم اختتامیه جشنواره ملی شعر در امتداد فجر هم، روز یکشنبه این هفته در شهر یزد برگزار گردید.

معرفی دبیران هنری داستان و شعر مهرواره شعر و داستان جوان

طبق یکی دیگر از اخبار روز یکشنبه این هفته، مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری، وجیهه سامانی را به عنوان دبیر هنری بخش داستان و فریبا یوسفی را به عنوان دبیر هنری بخش شعر هفدهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره منصوب کرد.

اعلام زمان برگزاری آخرین دوره جایزه تیلور در کانادا

این هفته زمان برگزاری آخرین دوره جایزه آربی سی تیلور که هر سال به بهترین کتاب غیرداستانی کانادا اهدا می شد، اعلام شد. این جایزه 25 هزار دلاری کانادایی که به بهترین کتاب غیرداستانی سال اهدا می شد، از سال 2000 شروع به کار نموده و به یکی از مهمترین جوایز ادبی کانادا بدل شده بود. نورین تیلور بنیان گذار این جایزه، آن را به یاد شوهر فقیدش چارلز تیلور که روزنامه نگار و نویسنده کتاب هایی چون 6 سفر و توری های رادیکال بود و سال 1997 درگذشت، بنیان گذاشته بود.

به این ترتیب اعلام شد که آخرین دوره اهدای جوایز تیلور 2 مارس 2020 برگزار می گردد.

معرفی برگزیدگان جایزه براک بانک-روزنامه شاماکال در بنگلادش

مراسم اهدای جایزه ادبیات براک بانک-روزنامه شاماکال روز آدینه 15 نوامبر در مراسمی که در تالار اجلاس بین المللی بانگاباندو تدارک دیده شده بود، برگزار و 3 بانوی بنگلادشی به عنوان برگزیدگان این جایزه معرفی شدند. به این ترتیب، سلینه حسین به خاطر رمان عصر مارس هفتم، سنجیده خاتون به خاطر مقاله خیال نذرالاسلام و ادیب جوان شارالیپی به خاطر کتاب شعر گرده افشانی مرگ جایزه مذکور را دریافت کردند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 29800

به "هفته پرخبر فعالیت های برون مرزی ایران در حوزه کتاب و فرهنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفته پرخبر فعالیت های برون مرزی ایران در حوزه کتاب و فرهنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید