کاربرد شیشه سکوریت در صنعت ساختمان

به گزارش مهسان بلاگ، امروزه در بازار شیشه های متفاوتی از جمله شیشه سکوریت وجود دارند که در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند. سکوریت جزء شیشه های ایمن در صنعت شناخته شده است. این محصول در مقایسه با شیشه های خامی که ضخامت یکسان دارند، در برابر ترک خوردگی و شکستگی مقاومت بالایی از خود نشان می دهند.

کاربرد شیشه سکوریت در صنعت ساختمان

جهت دریافت خدمات مهندسی ساختمانی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای ساخت، بازسازی، معماری، محوطه سازی و خرید مصالح ساختمانی را از ما بخواهید.

مقاومت شیشه های سکوریت در برابر ضربه 5 برابر انواع معمولی شیشه است و در صورت شکستگی به قطعاتی با لبه های صیقلی تبدیل می گردد که این امر از میزان آسیب های ناشی از خرد شدن و شکستن شیشه می کاهد. در ادامه این نوشته از ما به آنالیز این محصول و کاربردهای آن می پردازیم پس با ما همراه باشید.

تاریخچه شیشه سکوریت

اولین شیشه نشکن در دنیا در سال 1929 ساخته شد و بعد از آن پیشرفت های زیادی در زمینه فراوری این نوع شیشه انجام گرفت. در ایران بیش از 45 سال از فراوری شیشه سکوریت می گذرد. اولین کارخانه ای که در زمینه این محصول آغاز به فعالیت کرد، کارخانه میرال بود و تا سال ها شیشه های سکوریت توسط این کارخانه ساخته می شد؛ برای همین به شیشه های نشکن، سکوریت یا میرال می گویند. با گذشت زمان، استفاده از شیشه های سکوریت باب شد و کارخانه های زیادی آغاز به فراوری این محصول کردند.

فرآیند فراوری شیشه سکوریت

سکوریت کردن شیشه یک فرآیند حرارتی است که بر روی شیشه صورت می گیرد. این عملیات حرارتی قابل اعمال بر روی شیشه های رفلکتیو، رنگی، لعاب خورده و چاپ شده می باشد. شیشه خام تا دمای 700 درجه سانتی گراد دما می بیند و سپس با دمیدن هوای سرد به دو طرف شیشه سرد و خنک می گردد. در مرحله خنک سازی شیشه، لایه های بیرونی شیشه سریع تر از لایه های داخلی خنک می شوند. همین امر باعث ایجاد تنش های دائمی در شیشه و بالا رفتن استحکام آن می گردد.

انواع شیشه های سکوریت

شیشه های سکوریت انواع مختفی دارند از جمله شیشه های سکوریت فلوت، شیشه های سکوریت مات، شیشه های سکوریت مشجر و شیشه های سکوریت رفلکس.

ویژگی های شیشه سکوریت

  • مقاومت شیشه های سکوریت در برابر شوک های حرارتی و تغییرات آب و هوایی بالاست و دچار ترک خوردگی و شکستگی نمی شوند. مقاومت دمایی بالای این نوع شیشه ها آنها را به شیشه ای محبوب در صنعت ساختمان تبدیل نموده است. این شیشه ها مقاومت بالایی در برابر سرمای مداوم، تابش نور خورشید و سرد و گرم شدن دارند.
  • شیشه های سکوریت در برابر ضربه مقاوم بوده و در صورت شکستن به تکه هایی با لبه صاف تبدیل می شوند که آسیب کمی وارد می نمایند.
  • این نوع شیشه ها دارای تنوع رنگی بالایی می باشند و از آنها به عنوان شیشه های دکوراتیو نیز استفاده می گردد.

نقاط ضعف شیشه سکوریت

  • شیشه سکوریت پس از این که فراوری شد، غیر قابل برش و سوراخ کاری می گردد، بنابراین تمام عملیات ها باید قبل از سکوریت نمودن انجام گردد.
  • لبه ها و گوشه های شیشه سکوریت بسیار حساس است و در صورتی که قسمتی از شیشه شکسته یا ترک بردارد، کل شیشه خرد می گردد.
  • به دلیل فرایند فراوری شیشه های سکوریت، سطح این شیشه ها نسبت به شیشه های عادی کمی ناصاف و موج دار است که از معایب این محصول محسوب می گردد.

روش های تخصصی تشخیص شیشه سکوریت

  • خراشیدن شیشه با الماس

در صورتی که فرایند سکوریت کردن شیشه به درستی اجرا شده باشد، این نوع شیشه حتی با موادی که سختی بالایی دارند مثل الماس هم خراشیده نمی گردد.

  • استفاده از یک شیشه برنز قهوه ای

یک تکه شیشه برنز قهوه ای را جوری نگه دارید که مانند آیینه عمل کند و انعکاس شیشه سکوریت را داخل آن مشاهده کنید. اگر بر روی شیشه برنز اثرات رنگی به صورت نقاط با قطر حدود 2 تا 5 سانتی متر و با تعداد زیاد ببینید، نشان دهنده شیشه سکوریت می باشد و در غیر این صورت این شیشه ساده می باشد.

  • زاویه دادن به شیشه و نگاه کردن در آن

در صورتی که با زاویه های کمتر از 5 درجه به شیشه نگاه کنیم، باید حالتی مواج داشته باشد.

  • دیدن شیشه با عینک پلارید

تشخیص سکوریت بودن شیشه با این روش، به صورت مشاهده دایره های کوچک و عظیم انجام می گردد.

کاربرد شیشه سکوریت

شیشه سکوریت در مکان هایی که استحکام، ایمنی و مقاومت شیشه اهمیت زیادی دارد مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع شیشه در صنعت خودرو نیز کاربرد دارد. از شیشه سکوریت به عنوان شیشه های بغل و عقب خودرو استفاده می گردد، اما برای شیشه جلوی ماشین از شیشه لمینت به دلیل امنیت فوق العاده آن و جلوگیری از آسیب رساندن به سرنشینان استفاده می گردد.

مقاومت مکانیکی و ایمنی در صنعت ساختمان اهمیت بالایی دارد و به همین دلیل شیشه های سکوریت در ساخت درب و پنجره ساختمان استفاده می گردد. در ساختمان سازی این نوع شیشه ها برای سازه هایی مانند درب آسانسور، درب وروری بانک ها و یا هر مکانی که احتمال ایجاد خطر با شیشه های معمولی وجود دارد، استفاده می شوند. به طور کلی از شیشه سکوریت در موارد زیر استفاده می گردد.

  • نماهای شیشه ای
  • سقف شیشه ای
  • درب فروشگاه ها، بانک ها و هتل ها
  • پنجره های ساختمان
  • حفاظ های شیشه ای
  • شیشه دودبند راه پله ها
  • دیوارپوش های شیشه ای
  • پارتیشن بندی
  • ویترین و پیشخوان فروشگاهی
  • نرده های شیشه ای
  • شیشه تراس یا بالکن
  • درب طلافروشی ها و صرافی ها

قیمت شیشه سکوریت

قیمت شیشه های سکوریت نسبت به شیشه های معمولی بالاتر است و این مسئله می تواند به عنوان یکی از معایب شیشه سکوریت بر شمرده گردد، اما از طرفی کیفیت بالاتر این محصول باعث شده تا تفاوت قیمت آن نسبت به شیشه های معمولی بهینه به نظر برسد. قیمت شیشه سکوریت به عواملی چون متراژ، ضخامت، رنگی بودن و فریم دار بودن یا نبودن آن بستگی دارد.

توضیح محصولقیمت محصولتاریخ بروزرسانی
درب شیشه ای ریلی سکوریت18,000,000 ریال1399/6/1
درب اتوماتیک شیشه سکوریت9,500,000 ریال1399/6/1
شیشه میرال سکوریت و ایمنی4،500،000 ریال1399/6/1

کلام پایانی

ما در این مقاله به آنالیز شیشه سکوریت یا نشکن پرداختیم و ویژگی ها و کاربردهای آن را ذکر کردیم. سکوریت یا همان شیشه میرال از شیشه خام و طی فرایند سکوریت سازی در داخل کوره، گرما دیده و سپس به طور همگن خنک می گردد. این کار باعث اختلاف دمای انبساط و انقباض در هسته و همچنین استحکام و تبدیل شدن شیشه خام به شیشه سکوریت می گردد.

امیدواریم این نوشته اطلاعات کافی در خصوص این محصول پر کاربرد را به شما عزیزان ارائه داده باشد. اگر شما هم در خصوص این محصول اطلاعاتی دارید که ما در متن ذکر نکردیم، آن را به وسیله کامنت با اهالی ما در میان بگذارید.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 5 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 شهریور 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 53710

به "کاربرد شیشه سکوریت در صنعت ساختمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاربرد شیشه سکوریت در صنعت ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید