10 تا از برترین و بدترین غذاها برای ریزش مو

به گزارش مهسان بلاگ، معمولاً با بالا رفتن سن متوجه می شوید که موهایتان نازک تر می شوند، به سرعت قبل رشد نمی نمایند و بیش از گذشته می ریزند. علاوه بر افزایش سن، عوامل دیگری هم وجود دارند که می توانند باعث ریزش مو شوند، مثل مسائل هورمونی، زایمان، استرس و پیروی از رژیم های غذایی ناسالم.

10 تا از برترین و بدترین غذاها برای ریزش مو

تأثیر رژیم غذایی بر سلامت مو و پوست سر ناتعیین است. با این حال، آنالیز مطالعات مختلف نشان می دهد که پیروی از رژیم غذایی سالم به حفظ سلامت مو یاری می نماید و مصرف برخی از مواد غذایی مثل کربوهیدرات های ساده که شامل غلات و قندهای تصفیه شده می گردد، خطر ریزش مو را افزایش می دهد. در این مقاله از خبرنگاران مگ می خواهیم شما را با برترین و بدترین غذاها برای ریزش مو آشنا کنیم. اگر می خواهید به یاری روش های طبیعی و با اصلاح رژیم غذایی این مشکل شایع و آزاردهنده را برطرف کنید، حتماً تا خاتمه این مقاله با ما همراه باشید.

آیا غذاها می توانند باعث ریزش مو شوند؟

خوردن مقادیر زیاد غذاهای ناسالم یا دریافت ناکافی غذاهای سالم و مغذی می تواند ریزش مو را بدتر کند. محققان با آنالیز 24 مطالعه به این نتیجه رسیدند که رژیم های غذایی ضدالتهاب، مانند رژیم غذایی مدیترانه ای، می توانند سلامت مو را بهبود بخشیده و از ریزش مو جلوگیری نمایند. رژیم غذایی مدیترانه ای شامل میزان زیادی غذاهای سالم و غنی از مواد مغذی از جمله میوه، سبزی، غلات کامل و روغن زیتون می گردد.

شواهد موجود پیرامون ارتباط ریزش مو و رژیم غذایی نشان می دهد که غذاهای التهاب زا ممکن است باعث تشدید این مشکل شوند. به عنوان مثال، مصرف بیش از حد کربوهیدرات های ساده می تواند به طور غیرمستقیم به بروز التهاب و درنتیجه افزایش ریزش مو در زنان منجر گردد. غلات و قندهای تصفیه شده (مانند نان تهیه شده با آرد سفید، شیرینی جات و نوشیدنی های شیرین) جزء کربوهیدرات های ساده طبقه بندی می شوند.

محققان با آنالیز دو زن که در حال ورود به دوران یائسگی بودند، نشان دادند که ریزش موی آن ها ممکن است با خوردن ماهی مملو از جیوه ارتباط داشته باشد. با این حال، به اعتقاد نویسندگان این مطالعه در این زمینه به تحقیقات بیشتری احتیاج است. در حال حاضر، در بیشتر تحقیقات غذاها و مواد مغذی مفید برای سلامت موها آنالیز شده اند و تعداد کمی از آن ها به معرفی غذاهایی که مستقیماً باعث ریزش مو می شوند، پرداخته اند.

غذاهایی که ممکن است ریزش مو را بدتر نمایند

غذاهایی که تأثیر منفی بر سلامت و رشد مو دارند، عبارتند از:

1. کربوهیدرات های ساده

نتایج حاصل از یک پژوهش علمی نشان می دهد که رژیم های غذایی غنی از کربوهیدرات های ساده می توانند باعث افزایش تار موهای ریخته شده شوند. به اعتقاد محققان، خوردن کربوهیدرات های ساده فراوری سبوم (Sebum)، ماده چرب و چسبناک که به وسیله غدد متصل به فولیکول های مو فراوری می شوند، را افزایش می دهد. اگرچه وجود سبوم برای حفظ سلامت مو مفید است، اما مقادیر بیش از حد آن باعث افزایش التهاب شده و به موها آسیب می زند.

غذاهای شیرین ترشح هورمون انسولین را به وسیله لوزالمعده افزایش می دهند و به همین علت می توانند روی عروق خونی پوست سر تأثیر منفی بگذارند. شما باید از زیاده روی در مصرف کربوهیدرات های ساده مانند نان سفید، برنج سفید، ماکارونی تهیه شده با آرد سفید، آبنبات، کیک و سایر شیرینی جات خودداری کنید. توصیه می گردد بیشتر کربوهیدرات مصرفی شما از کربوهیدرات های پیچیده باشد که شامل غلات کامل و سبوس دار، حبوبات و سبزیجات می گردد.

2. ماهی های مملو از جیوه

در سال 2019 میلادی (1397 شمسی) یک گزارش درباره دو زن مبتلا به ریزش مو نشان داد که به علت خوردن ماهی میزان جیوه در خون آن ها افزایش یافته است. پس از اینکه این دو زن میزان مصرف ماهی های مملو از جیوه را کاهش دادند، ریزش موی آن ها بهبود پیدا کرد.

به طور کلی، توصیه می گردد که به منظور حفظ سلامتی دو تا سه بار در هفته ماهی مصرف گردد. مصرف ماهی هایی که حاوی جیوه کمی هستند، مانند ماهی سالمون، نه تنها باعث ریزش مو نمی گردد، بلکه می تواند به درمان آن یاری کند.

3. غذاهای سرخ شده و گوشت قرمز

شواهد حاکی از آن است که باید برای حفظ سلامت موها از مصرف گوشت قرمز و غذاهای سرخ شده اجتناب کرد. به گفته محققان، زیاده روی در مصرف این نوع غذاها باعث فعالیت بیش از حدد غدد چربی و افزایش فراوری سبوم می گردد و روی سلامت موها تأثیر منفی دارد.

غذاهایی که به سلامت و رشد مو یاری می نمایند

مو از دو ساختار اصلی تشکیل شده است: 1) ساقه مو که همان چیزی است که می توانید ببینید و 2) فولیکول مو که در زیر پوست پنهان شده است و موها به واسطه آن رشد می نمایند. به طور طبیعی، موها حدود 0/35 میلی متر در روز رشد می نمایند و هر روز تقریباً 100 عدد از آن ها می ریزد. شستن یا شانه زدن بیش از حد موها، استرس شدید، مسائل هورمونی و کمبودهای غذایی از جمله مواردی هستند که می توانند باعث افزایش تعداد موهای ریخته شده شوند.

فولیکول های مو بسیار فعال و حساس هستند. در حقیقت، سلول های فولیکول مو از جمله سلول هایی هستند که به سرعت در بدن تقسیم می شوند، بنابراین جای تعجب نیست که کمبود مواد مغذی می تواند بر رشد مو تأثیر منفی بگذارد. مطالعاتی که به آنالیز تأثیر رژیم غذایی بر سلامت موها می پردازند، هنوز در مراحل اولیه قرار دارند. با این حال، نتایج یک مطالعه نشان داده است که کمبود شدید کالری، پروتئین یا برخی از ریزمغذی ها می تواند به نوع خاصی از ریزش مو به نام تلوژن افلوویوم (Telogen effluvium) منجر گردد.

به طور طبیعی، موهای سر یک چرخه تعیین شامل سه فاز آناژن، بینابینی و تلوژن را پشت سر می گذارند. در فاز آناژن که معمولاً چند سال طول می کشد، موها رشد می نمایند. در فاز بینابینی، پیاز مو آغاز به تحلیل رفتن می نماید و در فاز استراحت یا تلوژن، موها می ریزند. اگر فاز تلوژن مختل گردد و چرخه مو در این فاز باقی بماند، به ریزش موی تلوژن افلوویوم مبتلا می شوید. عواملی مانند استرس شدید، جراحی، تب بالا و کمبودهای تغذیه ای می توانند در بروز این مشکل نقش داشته باشند.

در یک مطالعه مشاهده شد که پیروی از رژیم غذایی متعادل شامل مقادیر کافی پروتئین، ویتامین و مواد معدنی برای سلامت و رشد مو لازم است. برای اینکه موهای سالمی داشته باشید، باید به میزان کافی از غذاهایی که حاوی مواد مغذی زیر هستند، بهره ببرید:

1. پروتئین

پروتئین ها از واحدهای کوچکی به نام اسید آمینه تشکیل شده اند که دریافت آن ها برای رشد موها لازم است. کمبود پروتئین در رژیم غذایی رشد موها را مختل نموده و باعث ریزش و نازک شدن آن ها می گردد. برترین غذاهای حاوی پروتئین عبارتند از:

  • پنیر
  • ماست
  • لوبیاها
  • ماکیان
  • آجیل و دانه های خوراکی
  • تخم مرغ
  • ماهی

2. چربی های سالم

تحقیقات اجرا شده در خصوص درمان ریزش مو با غذا نشان می دهد که چربی های غیراشباع به آبرسانی موها یاری می نمایند و در پیشگیری از ریزش مو نقش دارند. شما می توانید این نوع چربی ها را در غذاهای زیر بیابید:

  • ماهی های چرب مانند سالمون
  • دانه بزرک
  • گردو
  • روغن زیتون

3. ویتامین C

کمبود ویتامین C می تواند روی تشکیل ساقه های مو تأثیر منفی داشته باشد. غذاهای حاوی ویتامین C عبارتند از:

  • سبزیجات برگ سبز
  • توت فرنگی
  • مرکبات مثل پرتقال

4. فولات

فولات که به آن ویتامین B9 هم گفته می گردد، در بازسازی و ترمیم موها نقش دارد. از برترین غذاهای حاوی این ویتامین می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نخودفرنگی
  • چغندر
  • مارچوبه

5. بیوتین

بیوتین (ویتامین B7) می تواند رشد مو را تقویت کند. غذاهای زیر از جمله غنی ترین منابع بیوتین محسوب می شوند:

  • زرده تخم مرغ
  • سیب زمینی شیرین
  • ماهی سالمون
  • دانه آفتابگردان
  • بادام

6. نیاسین

دریافت کافی نیاسین (ویتامین B3) برای حفظ سلامت موها لازم است. غنی ترین منابع این ویتامین عبارتند از:

  • ماهی سالمون
  • ماهی تن
  • غلات کامل
  • بادام زمینی
  • دانه های خوراکی

7. آهن

کمبود آهن، شایع ترین کمبود مواد مغذی در سراسر دنیا به شمار می رود. تحقیقات نشان می دهد که دریافت ناکافی آهن و کم خونی ناشی از آن باعث ریزش بیش از حد موها می گردد. این ماده معدنی در غذاهای حیوانی و گیاهی یافت می گردد، اما بدن آهن موجود در غذاهای حیوانی را بهتر جذب می نماید. غذاهای زیر از غنی ترین منابع آهن به شمار می فرایند:

  • گوشت گاو
  • ماکیان
  • اسفناج
  • لوبیا سفید
  • عدس
  • زردآلوی خشک

سایر نکات برای پیشگیری از ریزش مو

رژیم غذایی فقط یکی از عواملی است که می تواند از ریختن موها جلوگیری کند. سایر اقداماتی که به شما در حفظ سلامت موهایتان یاری می نمایند، عبارتند از:

ترک سیگار

نتایج یک مطالعه که روی 1000 مرد سالم انجام شد، نشان داد که شیوع ریزش مو در افراد سیگاری بیشتر از افراد غیرسیگاری است. به نظر می رسد که نیکوتین موجود در سیگار باعث افزایش ریزش مو می گردد.

اجتناب از محصولاتی که به موها آسیب می زنند

به گفته محققان، محصولاتی که برای رنگ کردن یا فر کردن موها استفاده می شوند، می توانند روی موها اثرات مخربی داشته باشند و احتمال ریزش مو را افزایش دهند.

پرهیز از کشیدن مو

اگر هر روز و به طور مکرر موهای خود را محکم به سمت عقب کشیده و روی سر ببندید، ممکن است به ریزش موی دائمی مبتلا شوید.

کلام خاتمهی

برخی از رژیم های غذایی و خوراکی های خاص می توانند روی سلامت موها تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، خوردن بیش از حد کربوهیدرات های ساده یا ماهی های مملو از جیوه احتمال ریختن موها را افزایش می دهد. در عوض مصرف غذاهای سالم و مغذی، به ویژه آن هایی که سرشار از ویتامین C و ویتامین های گروه B هستند، می تواند از ریزش مو جلوگیری نموده و سلامت موها را بهبود بخشد.

علاوه بر رژیم غذایی، نکات دیگری هم وجود دارد که رعایت آن ها در رشد موها مؤثر بوده و به حفظ سلامت آن ها یاری می نماید. ترک سیگار، رنگ نکردن یا فر نکردن موها و بعلاوه سفت نبستن آن ها می تواند خطر ریزش مو را کاهش دهد.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: medicalnewstoday

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 108277

به "10 تا از برترین و بدترین غذاها برای ریزش مو" امتیاز دهید

1 کاربر به "10 تا از برترین و بدترین غذاها برای ریزش مو" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 تا از برترین و بدترین غذاها برای ریزش مو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید