27 سوپرفود برای پیشگیری از بیماری ها بعد از 40 سالگی

به گزارش مهسان بلاگ، با افزایش سن، مبارزه با بیماری های مزمن، سوخت وساز مناسب و جلوگیری از به دست آوردن چربی شکمی سخت می گردد. با این حال، با دنبال کردن سبک زندگی سالم می توانید بروز بسیاری از علائم پیری را به تأخیر بیندازید. به طور مثال می توانید با اضافه کردن برخی از سوپرفودها به رژیم غذایی خود، سلامتیتان را تقویت کنید.

27 سوپرفود برای پیشگیری از بیماری ها بعد از 40 سالگی

این سوپرفودها ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی دارند که در مبارزه با سرطان و چین وچروک مفید هستند و باعث می شوند جوان و سرزنده به نظر بیایید. در این مقاله از خبرنگاران مگ تصمیم داریم شما را با 27 سوپرفود مفید برای بعد از 40 سالگی آشنا کنیم. تا سرانجام مقاله در کنار ما باشید.

1. ماهی سالمون

تغییرات هورمونی در دهه چهارم زندگی می توانند روی هورمون های گرسنگی و سیری به نام های گرلین و لپتین تأثیر بگذارند. ویتامین D3 و پروتئین موجود در ماهی سالمون در به تحت کنترل درآوردن اشتها مفید هستند. ویتامین D3 به کاهش وزن و پروتئین هم به حفظ عضلات یاری می نماید.

2. دانه چیا

بسیاری از انواع چربی های سالم می توانند به آب کردن چربی بدن یاری نمایند. اسیدهای چرب امگا 3 یکی از این چربی های سالم هستند. برای بهره گیری از خواص اسیدهای چرب امگا 3 سعی کنید هر روز یک ماده غذایی حاوی آن را بخورید. علاوه بر این، دانه چیا یکی از بهترین مواد غذایی حاوی فیبر محسوب می گردد. می تواند دانه چیا را به اسموتی یا جو دوسر اضافه کنید.

3. توت ها

در مقاله های مختلف به این موضوع اشاره کردیم که توت ها سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند . آنتی اکسیدان ها می توانند از آسیب دیدن سلول ها توسط رادیکال های آزاد جلوگیری نمایند. توت ها میوه هایی هستند که تنوع زیادی دارند. تمشک حاوی ترکیبات فیتوشیمیایی است که با سرطان مبارزه می نمایند.

یک فنجان تمشک حاوی 8 گرم فیبر است که باعث سیر نگه داشتن شما برای مدت زمان طولانی تر و تسکین یبوست می گردد. آنتی اکسیدان های موجود در بلوبری می توانند در مبارزه با ویروس آنفولانزا و چاقی ناشی از التهاب مفید باشند.

4. تخم مرغ

چربی های سالم موجود در زرده تخم مرغ می توانند به شما یاری نمایند برای مدت زمان بیشتر احساس سیری کنید. کولین تخم مرغ هم در آب کردن چربی ها تأثیر قابل توجهی دارد. می توانید تخم مرغ را به صورت نیمرو یا آبپز نوش جان نموده یا با آن ساندویچ سالاد تخم مرغ درست کنید.

5. پیاز

پیاز یک ماده غذایی است که می تواند در مبارزه با سرطان مؤثر باشد. تحقیقات نشان می دهند که پیاز قرمز حاوی کوئرستین و آنتوسیانین است که می توانند با سرطان روده عظیم و سرطان سینه مبارزه نمایند. پیاز محیط نامطلوبی را برای سلول های سرطانی ایجاد نموده و رابطه بین سلول های سرطانی را مختل می نماید. این موضوع در جلوگیری از شکل گیری تومور مفید است.

6. نخودسبز

نخودسبز مقدار زیادی مواد مغذی و آنتی اکسیدان دارد که از جمله آن ها می توانیم به ترکیبات زیر اشاره کنیم.

  • پروتئین
  • ویتامین A
  • ویتامین K
  • ویتامین C
  • تیامین
  • فولات
  • منگنز
  • آهن
  • فسفر

یک فنجان نخودسبز 8 گرم فیبر هم دارد. نخودسبز منبع گیاهی پروتئین محسوب می گردد و به همین دلیل، بسیار سیرنماینده است و اشتها را کاهش می دهد. فواید نخودسبز شامل کنترل قند خون، یاری به هضم و محافظت در برابر بیماری های مزمن مثل بیماری قلبی، سرطان، دیابت می گردد.

7. بادام

مغزها را می توانید به عنوان یک میان وعده قابل حمل، مقوی و سالم نوش جان کنید. مغزها حاوی چربی های تک غیراشباع و چند غیراشباع هستند که می توانند به کاهش سطح کلسترول بد (LDL) یاری نمایند.

می توانید بادام را هر زمان از روز که گرسنه شدید میل کنید، اما خوردن آن قبل از ورزش کردن ممکن است به کاهش وزن بیشتر یاری کند. یک مطالعه به این نتیجه رسید که اسیدآمینه ال-آرژنین بادام می تواند در سوزاندن چربی و کربوهیدرات بیشتر طی ورزش کردن مفید باشد.

8. اسفناج

حتما شما هم ملوان زبل را به یاد دارید که هر زمان که می خواست قدرت بدنی اش را افزایش دهد، اسفناج می خورد. سبزیجات دارای برگ سبز مثل اسفناج حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی هستند و برای سلامتی بدن خواص زیادی دارند.

اگر می خواهید بدنی فیت داشته باشید، اسفناج و سایر سبزیجات دارای برگ سبز را به رژیم غذاییتان اضافه کنید. اسفناج سرشار از ویتامین E، اسیدآمینه بتائین و کولین است که همگی در از بین بردن ژن های ذخیره نماینده چربی در بدن مؤثر هستند.

9. هویج

یک عدد هویج متوسط، 203 درصد از احتیاج روزانه بدن به ویتامین A را رفع می نماید که این موضوع باعث حفظ نرمی و شفافیت پوست، همچنین بهبود بینایی می گردد. رنگ نارنجی هویج به دلیل دارا بودن مقدار زیادی بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می گردد. هویج را می توانید خالی بخورید یا آن را به همراه حمص نوش جان کنید.

10. زردچوبه

نشان داده شده که کورکومین، آنتی اکسیدان اصلی موجود در زردچوبه، از التهاب و سرطان جلوگیری می نماید. شما می توانید به راحتی زردچوبه را به غذاهای مختلف اضافه کنید تا از خواص آن برخوردار شوید.

11. شاهی

اگر هیچ وقت تابحال شاهی را به سالاد اضافه ننموده اید، الان بهترین موقع برای انجام این کار است. یک مطالعه نشان داد که مصرف دو فنجان (85 گرم) شاهی خام می تواند آسیب DNA مرتبط با سرطان را تا 17 درصد کاهش دهد. شاهی حاوی بتاکاروتن و ویتامین A هم است که برای داشتن پوستی جوان و شاداب ضروری هستند.

12. هندوانه

هندوانه که یک میوه تابستانی پرطرفدار است، در آبرسانی به بدن مفید محسوب می گردد. آب زیاد این میوه می تواند از احتباس آب در بدن جلوگیری کند که منجر به پف زیر چشم می گردد.

هندوانه در مقایسه با سایر میوه ها قند کمی دارد؛ بنابراین احتیاجی نیست نگران گلیکاسیون یا گلیکیشن باشد. این واکنش شیمیایی کلاژن را به خطر میندازد و منجر به بروز خطوط ظریف و چین وچروک می گردد.

13. سیب

با خوردن یک عدد سیب در روز، بیماری قلبی را از خود دور کنید. یک مطالعه به این نتیجه رسید که زنانی که به طور منظم سیب می خوردند، 13 تا 22 درصد کمتر در معرض بیماری عروق کرونر قرار داشتند.

14. کلم پیچ

کلم پیچ مقدار زیادی فیبر، فولات و ویتامین C دارد. مواد مغذی ذکر شده به ترتیب به ایجاد احساس سیری، مبارزه با کم خونی (آنمی) و تقویت سیستم ایمنی بدن یاری می نمایند. خوشبختانه می توانید به روش های مختلف کلم پیچ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. برای مثال می توانید با کلم پیچ اسموتی یا چیپس درست کنید. کلم پیچ را به سالاد هم می توانید اضافه کنید.

15. عسل

تمام قندها یکسان نیستند. بهتر است خوراکی هایی که می خورید را با شیرین نماینده های طبیعی شیرین کنید. عسل بر خلاف شیرین نماینده های مصنوعی حاوی مواد معدنی مختلفی مثل مس، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی است که همگی به تقویت سیستم ایمنی و سلامتی عمومی بدن یاری می نمایند.

16. دارچین

دارچین، این اودیه مفید و خوش عطر، سرشار از آنتی اکسیدان هایی مثل پلی فنول ها است. دارچین خواص ضدالتهابی دارد. التهاب برای بدن مهم است و به بدن برای مبارزه با عفونت ها و ترمیم بافت های آسیب دیده یاری می نماید. با این حال، التهاب مزمن می تواند مشکل آفرین گردد.

مطالعات نشان می دهند که دارچین و آنتی اکسیدان های موجود در آن خواص ضدالتهابی بالقوه دارند. با مصرف دارچین می توانید احتمال ابتلا به بیماری قلبی را هم در خود کاهش دهید.

نشان داده شده که مصرف 1 گرم یا تقریبا یک و نیم قاشق چای خوری دارچین توسط افراد مبتلا به دیابت نوع 2، تأثیرات مفیدی روی نشانگرهای خون دارد. این ادویه سطح کلسترول بد و تری گلیسیرید را کاهش می دهد.

17. روغن زیتون

تمام چربی ها بد نیستند. روغن زیتون یکی از چربی های سالم و مفید برای بدن محسوب می گردد. روغن زیتون سرشار از چربی های تک غیراشباع سالم و مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. علاوه بر این، روغن زیتون فوق بکر می تواند التهاب را کاهش دهد.

این روغن مفید ممکن است در جلوگیری از سکته هم تأثیرگذار باشد. یک آنالیز به این نتیجه رسید که روغن زیتون تنها منبع چربی تک غیراشباع بود که با کاهش خطر ابتلا به سکته و بیماری قلبی ارتباط داشت.

18. سیر

سیر یک ماده غذایی سم زدا است که می تواند سطح کلسترول خون را بهبود ببخشد و فشار خون بالا را کاهش دهد. یک مطالعه به این نتیجه رسید که مصرف منظم سیر می تواند به محافظت در برابر سرطان معده یاری کند.

19. بادمجان

بادمجان از آن دسته از مواد غذایی است که می توان با آن غذاهای متنوعی درست کرد. بادمجان به دلیل دارا بودن آنتوسیانین می تواند در کاهش التهاب تأثیرگذار باشد. این مقاله طرز تهیه 4 غذا با بادمجان که طعمی متفاوت و به یادماندنی دارند را بخوانید تا طرز تهیه چند غذا با بادمجان را یاد بگیرید.

20. انگور

انگور سرشار از آنتی اکسیدان رزوراترول است که می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سرطان یاری کند. انگور یک میوه شیرین است که می تواند در رفع کردن هوس به شیرینی جات مفید باشد.

21 . کلم بروکلی

برای متعادل کردن هورمون هایی مثل لپتین، رژیم غذایی باید حاوی سبزیجات فیبردار باشد. کلم بروکلی حاوی ویتامین ها و مواد معدنی زیادی مثل سلنیوم، فسفر، پتاسیم، ویتامین B9 (فولات)، ویتامین K، ویتامین A، ویتامین C، فیبر و پروتئین است. کلم بروکلی ممکن است سرعت فرآیند پیری را کاهش دهد.

تحقیقات نشان می دهند که سولفورافن، ترکیب بیواکتیو موجود در کلم بروکلی، ممکن است توانایی کاهش سرعت فرآیند پیری را داشته باشد. ویتامین C موجود در کلم بروکلی هم سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید.

تحقیقات نشان می دهند که ویتامین C در جلوگیری و درمان بیماری های مختلف نقش مهمی دارد. مصرف روزانه 100 تا 200 میلی گرم ویتامین C برای جلوگیری از برخی عفونت ها کافی است.

22. گل کلم

کلم گلم هم مثل کلم بروکلی به دلیل اینکه فیبر زیادی دارد، احساس سیری را افزایش می دهد. گل کلم حاوی دو ترکیب مبارزه نماینده با سرطان به نام های گلوکوزامین و ایزوتیوسیانات است که ممکن است در کاهش التهاب، بهبود سلامت مفاصل و درمان بیماری های مربوط به استخوان ها و مفاصل مفید باشند.

23. فلفل سیاه

فلفل سیاه حاوی پپرین بوده که نوعی ترکیب قدرتمند است و با التهاب مبارزه می نماید. برای بهره گیری از خواص فلفل سیاه می توانید آن را به غذا و سالاد اضافه کنید.

فلفل سیاه خواص متعددی برای سلامتی بدن دارد که از جمله آن ها می توانیم به بهبود کنترل قند خون، مبارزه با سرطان، بهبود عملکرد مغز، کاهش سطح کلسترول خون، یاری به جذب مواد مغذی، بهبود سلامت روده، تسکین درد و کاهش اشتها اشاره کنیم.

24. تخم کدوحلوایی

تخم کدوحلوایی جزء دانه های مغذی به شمار می رود که شامل فیبر، پروتئین، ویتامین K، فسفر، منگنز، منیزیم، آهن، مس و زینک (روی) می گردد. تخم کدوحلوایی حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان مثل ویتامین E و کاروتنوئیدها است.

تخم کدوحلوایی می تواند در کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان ها، بهبود سلامت مثانه و پروستات، کنترل فشار خون، کاهش احتمال ابتلا به بیماری قلبی، ایجاد و حفظ استخوان های سالم و تنظیم سطح قند خون تأثیرگذار باشد.

25. کینوا

کینوا جزء غلات بدون گلوتن محسوب می گردد. این نوع غلات سرشار از پروتئین و 9 اسیدآمینه لازم است که برای انرژی و رشد به آن ها احتیاج داریم. فیبر موجود در کینوا به کاهش اشتها، احساس سیری برای مدت زمان طولانی تر و در نتیجه کاهش وزن یاری می نماید. غلات سبوس دار از افزایش قند خون جلوگیری می نمایند و در تنظیم قند خون مفید هستند. همچنین کلسترول خون را کاهش می دهند.

26. چغندر

چغندر حاوی یک ماده مغذی قدرتمند به نام بتائین است که به آن رنگی قرمز می دهد و با التهاب مبارزه می نماید. با خوردن چغندر می توانید از فواید آن مثل افزایش سوخت وساز بدن، بهبود خلق وخو و متوقف کردن ژن های چربی برخوردار شوید.

چغندر سرشار از مواد مغذی ضروری مثل فیبر، فولات، منگنز، پتاسیم، آهن و ویتامین C است. چغندر می تواند فشار خون را کاهش دهد. فشار خون بالا می تواند به رگ های خونی و قلب آسیب بزند.

علاوه بر این، عارضه ذکر شده در میان اصلی ترین عوامل خطر بیماری قلبی، سکته و مرگ زودرس قرار گرفته است. چغندر در مبارزه با التهاب هم مؤثر بوده و ممکن است سلامت دستگاه گوارش را بهبود ببخشد.

27. زنجبیل

زنجبیل از جمله ادویه هایی بوده که برای روده بسیار مفید است. جینجرول موجود در این ادویه خواص درمانی دارد. تحقیقات نشان می دهند که جینجرول تأثیرات ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی دارد . برای مثال ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو یاری کند که در نتیجه داشتن مقدار زیادی رادیکال های آزاد در بدن رخ می دهد.

می توانید انواع حالت تهوع، مثل حالت تهوع صبحگاهی را با زنجبیل درمان کنید. بر اساس آنالیز اجرا شده روی 12 مطالعه که در مجوع روی بیش از هزار نفر انجام شد، محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف 1.1 تا 1.5 گرم زنجبیل می تواند به طرز چشمگیری علائم حالت تهوع را کاهش دهد.

جالب است بدانید که زنجبیل ممکن است در کاهش وزن مفید باشد. یک مطالعه در سال 2016 روی 80 خانم مبتلا به اضافه وزن به این نتیجه رسید که زنجبیل می تواند به کاهش شاخص توده بدنی (BMI) یاری کند.

کلام سرانجامی

با افزایش سن، باید بیشتر به خوراکی هایی که می خورید توجه کنید. در این مقاله 27 سوپرفود مفید برای بعد از 40 سالگی را به شما معرفی کردیم که فواید زیادی برای بدن دارند و می توانند خطر ابتلا به برخی بیماری ها و سرطان ها را کاهش دهند. با خوردن این سوپرفودها ویتامین ها و مواد معدنی زیادی دریافت می کنید.

منبع: eat this

berlinro.ir: آلمان: سفر به مهد صنعت و فناوری اروپا، برلین، هامبورگ، هانوفر

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ رایگان، آگهی بنری ارزان، خرید بک لینک

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 86086

به "27 سوپرفود برای پیشگیری از بیماری ها بعد از 40 سالگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "27 سوپرفود برای پیشگیری از بیماری ها بعد از 40 سالگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید