8 مارس روز جهانی زنان؛ فرصتی برای آگاهی بخشی

به گزارش مهسان بلاگ، 18 اسفند یا 8 مارس را روز دنیای زنان نام گذاری نموده اند. این روز که آن را بسیاری از مردم دنیا جشن می گیرند و یا به انجام کارهای فرهنگی مانند آگاهی دادن درباره انواع مختلف خشونت، توانمندی زنان و... می پردازند. فعالیت هایی که در این روز انجام می گردد براساس شرایط و زندگی زنان هر کشور فرق می نماید. ولی مشخصا این روز یک روز مهم سیاسی برای بیشتر زنان دنیا است که که برای برابری مبارزه نموده اند. البته گفتنی است در بعضی از کشورها این نگاه سیاسی به روز زن کمرنگ رنگ شده است. 8 مارس در ابتدا یک رویداد سوسیالیستی بود و به زنان کارگر تعلق داشت اما بعدها به مرور همه زنان شامل آن شدند و خود را در آن درگیر کردند. مراسم 8 مارس اولین بار در سال 1909 برگزار گردید.

8 مارس روز جهانی زنان؛ فرصتی برای آگاهی بخشی

تاریخچه 8 مارس

در سال 1909 در شهر نیویورک، حزب سوسیالیست ایالات متحده آمریکا برای یادبود اعتصاب اعضای اتحادیه دنیای زنان کارگر صنایع پوشاک در سال 1908 مراسم 8 مارس روز دنیای زنان امروزی را برگزار کرد. بعدها در باره صحت و سقم این ماجرا شبهاتی به وجود آمد اما هر چه بود این شروع یک ماجرا محسوب می گردد. در سال 1910 در کنفرانس دنیای زنان پیشنهاد یک روز بین المللی برای زنان مطرح شد که البته در آن کنفرانس هم به طور رسمی روزی تعیین نشد. روس ها هم در سال 1913 برای اولین بار روز زن را جشن گرفتند. زنان کشورهای دیگر هم به ترتیب خواهان داشتن چنین روزی در تقویمشان شدند. پس از انقلاب 1917 روسیه این روز در این کشور رسمی شد و پس از آن بود که کشورهای کمونیست یکی پس از دیگری این مراسم را برگزار کردند. درحال حاضر این روز آنچنان فراگیر شده است که بیش از 100 کشور دنیا آن را جشن می گیرند و بیش از 20 کشور این روز را تعطیل رسمی اعلام نموده اند.اما در واقع 8 مارس در غرب پس از سال 1977 وقتی سازمان بین المللی رسما بیان کرد که باید تاریخ 8 مارس را به عنوان روز حقوق زنان و صلح دنیای بدانند به رسمت شناخته شد و از آن پس اروپایی ها هم این روز را جشن می گرفتند.

بزرگداشت 8 مارس در ایران

در ایران هم بسیاری از زنان این روز را گرامی می دارند. بروشورهای آموزشی پخش می نمایند و سعی می نمایند برنامه های آگاهی بخش برای سایر زنان داشته باشند. به امید آن روزی که در سرتاسر گیتی حقوق زنان به رسمیت شناخته گردد و نابرابری و خشونت علیه زمان بین هیچ انسان و هیچ ملتی وجود نداشته باشد.

منبع: همگردی
انتشار: 6 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1399 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 38823

به "8 مارس روز جهانی زنان؛ فرصتی برای آگاهی بخشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 مارس روز جهانی زنان؛ فرصتی برای آگاهی بخشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید