تفاوت بستنی و جلاتو و طرز تهیه جلاتو میوه ای

به گزارش مهسان بلاگ، جلاتو از کلمه لاتین جلاتوس به معنای یخی و سرد استخراج شده و در زبان ایتالیایی به معنای بستنی است .اما یک بستنی ایتالیایی یا همان آرتیزانال جلاتو (Artisanal Gelato)، یک بستنی با مشخصه هایی خاص است که در مقایسه با Ice Cream کاملا فرق دارد. بنابراین با وجود اینکه معنای لغوی هر دو واژه یعنی Gelato و Ice Cream یکی است، اما جلاتو در صنعت بستنی، به نوعی از بستنی گفته می گردد که دارای خصوصیاتی کاملا متفاوت با Ice Cream است. اولین تفاوت عمده بین بستنی و جلاتو، تفاوت در اندازه چربی است. اندازه چربی جلاتو معمولا بین 7 تا 10 درصد است. در حالیکه در Ice Cream این اندازه بالاتر از 12 درصد است. اما آیا می توان جلاتو را در منزل تهیه کرد؟ طرز تهیه جلاتو میوه ای چیست؟

تفاوت بستنی و جلاتو و طرز تهیه جلاتو میوه ای

جلاتو دارای حس انتقال سرمای کمتری نسبت به Ice Cream است. به عبارت دیگر، جلاتو در دمای بالاتری نسبت به Ice Cream سرو می گردد. یکی دیگر از تفاوت های بین بستنی و جلاتو، اندازه حجم و هواست که در جلاتو اندازه قابل توجهی کم تر است. به خاطر همین قدرت انتقال طعم در جلاتو بسیار بیشتر و نیازی به استفاده از اسانس ها و طعم دهنده های صنعتی نیست. با طرز تهیه جلاتو میوه ای با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه جلاتو میوه ای

  • شیر پرچرب کاله 500 میلی لیتر
  • شکر (نرم و دانه ریز) 200 گرم
  • زرده تخم مرغ دو عدد
  • ثعلب دو قاشق سوپ خوری
  • توت فرنگی (پوره شده) 250 میلی لیتر
  • طالبی (پوره شده) 250 میلی لیتر
  • آبلیمو تازه 125 میلی لیتر
  • وانیل شکری یک چهارم قاشق چای خوری
  • خامه صبحانه کاله 200 گرم
  • برش میوه های تازه اندازهی برای تزیین

طرز تهیه جلاتو میوه ای

مرحله اول

شیر پرچرب و شکر را در قابلمه روی حرارت ملایم قرار گرم کنید. زرده های تخم مرغ و ثعلب را با همزن دستی هم بزنید سپس شیر گرم را به تدریج به آن اضافه و مخلوط کنید.

مرحله دوم

مخلوط تخم مرغ را مجددا به قابلمه برگردانید و پس از هم زدن به سه قسمت تبدیل کنید. به یک قسمت پوره توت فرنگی، به یک قسمت پوره طالبی و به قسمت بعدی آبلیمو ترش تازه اضافه و مخلوط کنید.

مرحله سوم

سپس مواد را جداگانه روی حرارت ملایم مرتب هم بزنید تا غلیظ شوند. اما مواظب باشید تا نجوشد. مخلوط را از روی حرارت برداشته و وانیل و خامه را به هر کدام اضافه کنید.

مرحله چهارم

روی سطح مایه بستنی ها را با کیسه نایلونی بپوشانید و بگذارید بمانند تا خنک شوند. سپس مایه را داخل بستنی ساز خانگی بریزید و دستگاه را روی تنظیمات جلاتو تنظیم و روشن کنید. بستنی آماده است. آن را اسکوپ بزنید و در ظرفی مناسب با اندازهی میوه تزیین نموده و سرو کنید.

نکات طرز تهیه جلاتو

در صورتی که بستنی ساز خانگی در اختیار ندارید، مایه جلاتو را در ظرف فلزی بریزید و یک ساعت در فریزر قرار دهید. هر یک ساعت یک بار، جلاتو را از فریزر خارج و با همزن برقی دور کند هم بزنید تا مایه لطیف و نرم گردد. این کار را 3 تا 4 بار تکرار کنید تا جلاتو آماده گردد.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 18 شهریور 1401 بروزرسانی: 18 شهریور 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 109196

به "تفاوت بستنی و جلاتو و طرز تهیه جلاتو میوه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت بستنی و جلاتو و طرز تهیه جلاتو میوه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید