معرفی 18 مورد از تنقلات بدون قند، خوشمزه و سالم

به گزارش مهسان بلاگ، خبرنگاران | سرویس سلامت - شاید برایتان عجیب باشد اما تنقلات سالم و خوشمزه ای هستند که بدون قند غیر طبیعی تهیه می شوند. استفاده از مواد اولیه طبیعی برای تهیه خوراکی های بدون قند، مهمترین عامل کنترل بیماری دیابت است. در این مقاله به معرفی تنقلات بدون قند خوشمزه و لذیذ می پردازیم. مصرف این مواد غذایی برای افرادی که به سلامتیشان اهمیت می دهند و یا با بیماری دیابت دست و پنجه نرم می نمایند، مفید خواهد بود.

معرفی 18 مورد از تنقلات بدون قند، خوشمزه و سالم

تنقلات بدون قند

همه ما از اولین سال های زندگی مان چند خوراکی مورد علاقه داشته ایم که از بی خاصیت بودن آن ها مطئمن بوده ایم. خوراکی هایی که به دلیل قند یا چربی بیش از حدی که دارند جزو دسته های غذایی مضر یا بی خاصیت قرار گرفته اند. استفاده از تنقلات همواره جذابیت های خودش را به همراه دارد. در این مقاله به معرفی تنقلات بدون قند می پردازیم. این مواد غذایی در ترکیبات خود قند ندارند و از این رو برای بیماران و افرادی که به سلامت خود اهمیت می دهند مناسب هستند.

1. پاپ کورن (ذرت بو داده)

سالن های سینما همواره بوی پاپ کورن می دهند! خوردن پاپ کورن به عنوان یکی از تنقلات سالم و همواره لذت بخش بوده و به علت مغذی بودن می تواند اشتها را کنترل کند. پاپ کورن سرشار از فیبر است و بعد از خوردن مقدار مشخصی از آن احساس سیری به شما دست می دهد. البته پاپ کورن تا حد زیادی چرب است و بهتر است از میزان چربی آن و فعالیت بدنی که دارید اطلاع داشته باشید و رژیمتان را تنظیم کنید.

بیشتر بخوانید : طرز تهیه ذرت بو داده (پاپ کورن) با طعم های مختلف

2. کره بادام زمینی

کره بادام زمینی یک خوراکی بسیار خوشمزه و لذت بخش است. برند هایی از کره بادام زمینی هستند که فقط شامل مغز ها هستند و روغنی به آن اضافه نشده است، این برند ها برای افراد دیابتی مناسب تر هستند. کره بادام زمینی را می توان با کربوهیدرات دار های سالم مخلوط کرد. مخلوط عسل و کره بادام زمینی نیز یکی از تنقلات بسیار لذیذ است که به دلیل مقوی بودن احساس سیری را برای شما به ارمغان می آورد و به حفظ قند خون نیز یاری می نماید.

3. ماست

این ماست دقیقاً همان ماست سر سفره است که اغلب ایرانیان آن را بخش اصلی و مهمی از خوراک روزمره می دانند. ماست و به خصوص ماست یونانی یک خوراکی سرشار از کلسیم بوده و به دلیل میزان کربوهیدرات کمی که دارد یکی از تنقلات بدون قند سالم و مناسب برای افراد دیابتی است. ترکیب های خلاقانه، مصرف ماست یونانی را جذاب تر می نماید. تکه های میوه هایی چون توت فرنگی و اضافه کردن مغز های آجیلی به ماست یونانی یک خوراکی بی نظیر از لحاظ غذایی و طعم را تشکیل می دهند.

4. سیب

سیب را تنقلات نمی دانند! اما چرا که نه؟ گاز زدن به یک سیب در یک عصر دلچسب تا حد زیادی به سلامت شما یاری خواهد نمود. فسفر، کلسیم، ویتامین C، پتاسیم و آهن مواد غذایی مفیدی هستند که در سیب وجود دارند. با سؤال پرسیدن از مادرتان می توانید ترکیبات جذابی با سیب تهیه کنید. ترکیب هایی، چون سیب و کره بادام زمینی که سرشار از انرژی هستند و به دلیل فیبر داشتن به شما احساس سیری می دهند. دقیقاً همان چیزی که از تنقلات انتظار داریم.

5. میوه خشک

خشک کردن میوه در گذشته رواج بیشتری داشته است. هم اکنون نیز می توانید از فروشگاه های خواربار فروشی میوه های خشک شده را تهیه کنید و متناسب با هر میوه ای یک ترکیب مغذی درست کنید. میوه های خشک طعم متفاوتی به شما ارائه می دهند و استفاده از آن ها به همراه مغزیجات بسیار توصیه می گردد.

بیشتر بخوانید :طرز تهیه میوه خشک روی بخاری یا شوفاژ (چیپس میوه)

6. کشمش و مویز

کشمش و مویز همواره در جیب پدربزرگ ها دیده می شد. این گروه از تنقلات که استفاده از آن در گذشته نیز بسیار مرسوم بوده، یاری بسیاری به کنترل قند خون می نمایند. علاوه بر این انرژی بخش نیز هستند و افراد می توانند در موقعیت های مختلف و طبق توصیه بعضی از پزشکان سه وعده در روز کشمش و مویز میل نمایند تا میزان انرژی خوبی دریافت نمایند. کاهش چشمگیر قند خون و هموگلوبین A1C از فواید مصرف کشمش و مویز به عنوان میان وعده است.

7. زیتون

انواع و اقسام زیتون حاوی اسید های چرب سالم هستند. وجود این اسید ها موجب کنترل قند خون می گردد و از این رو می توان زیتون را یکی از مناسب ترین تنقلات بدون قند برای افراد دیابتی دانست. اسید های چرب موجود در زیتون خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را تا حد زیادی کاهش می دهند و گلوکز خون افراد را نیز کنترل می نماید. تنوع در انواع و اقسام زیتون یکی از مزیت های این ماده خوراکی است، از این رو افراد با سلیقه های مختلف غذایی می توانند زیتون مورد علاقه خود را پیدا نمایند. می توانید تعدادی زیتون را آرام آرام بجوید و هم از طعم آن لذت ببرید و هم احساس گرسنگی رااز بین ببرید.

8. کرفس

کرفس در سال های اخیر جای خود را در تنقلات ایرانی ها باز نموده است. آب میوه های مختلفی با کرفس تهیه می شوند که برای افراد دیابتی بسیار مفید هستند. کرفس سرشار از آب است و به واسطه فیبری که دارد احساس گرسنگی را از بین می برد. از جمله مزیت های کرفس می توان به میزان کالری، چربی، کلسترول و کربوهیدرات کمی که در آن موجود است اشاره نمود. این بار در هوای گرم تابستان آب کرفس را با آب سیب تجربه کنید و لذت ببرید.

9. چایی و دمنوش

این تصور که تنقلات حتماً باید خوراکی باشند اشتباه است. بخش زیادی از تنقلات مضری که افراد مصرف می نمایند نوشیدنی هستند. نوشابه از مضرترین نوشیدنی های شیرین قندی است. چای ها و دمنوش های گیاهی می توانند یکی از بهترین تنقلات باشند که به صورت روزانه می توان از آن ها استفاده کرد. استفاده از قند به همراه این دمنوش ها اصلاً توصیه نمی گردد. سعی کنید از شیرین نماینده های طبیعی همچون خرما و کشمش و مویز بهره ببرید و کم کم استفاده از قند را ترک کنید.

10. توت

طعم توت تازه و توت خشک از زمین تا آسمان با یکدیگر تفاوت دارند! توت یک میوه بسیار خوش طعم است که به سادگی می توانید آن را تهیه کنید. از جمله ویژگی های توت این است که هم به صورت تازه و هم به صورت خشک شده می توان از آن استفاده کرد و در دو حالت خواص و فواید بسیاری به همراه دارد. این منبع انرژی که مصرف آن سرگرم نماینده نیز است، سرشار از ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید ها بوده و برای افرادی که از بیماری دیابت رنج می برند مناسب خواهد بود.

11. آووکادو

اگرچه مصرف آووکادو در ایران رواج زیادی ندارد و به عنوان تنقلات شناخته شده نیست، اما بدیهی است افرادی که به سلامت خود اهمیت می بخشند نباید از الگو های تغذیه غیر سالم تبعیت نمایند. آووکادو یک میوه سرشار از اسید های چرب غیر اشباع است. یکی از اصلی ترین ویژگی های آووکادو این است که جلو افزایش قند خون بعد از غذا خوردن را می گیرد که برای افراد دیابتی بسیار مفید خواهد بود.

بیشتر بخوانید : خواص آووکادو (خواص و مضرات میوه آووکادو چیست؟)

12. گیلاس

گیلاس میزان بسیار کمی گلوکز در خود دارد. ویتامین C، بتاکاروتن، پتاسیم، منیزیم، آهن و فیبر را می توان در گیلاس پیدا کرد کرد. این میوه بسیار لذیذ را می توان از جمله تنقلات بدون قندی دانست که برای انواع و اقسام بیماری ها فایده دارد. گیلاس علاوه بر این، فراوری انسولین را 50 درصد افزایش می دهد و در کاهش قند خون بسیار مؤثر است.

13. آجیل بدون نمک

یکی از بهترین تنقلات بدون قند آجیل است. تمام آجیل ها سرشار از پروتئین، فیبر و چربی های سالم بوده و برای افراد دیابتی بسیار مناسب هستند. در میان آجیل ها، گردو با میزان بالای اسید های چرب امگا 6 و امگا 3 جزو بهترین گزینه ها برای افراد دیابتی است. متخصصان تغذیه بر مصرف روزانه یک مشت آجیل از انواع و اقسام آن بسیار تأکید دارند

14. هوموس

هوموس خوراکی یا حمص یک غذای ساده و لذیذ است که ارده، نخود پخته، سیر و روغن زیتون از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده آن هستند. این غذای مدیترانه ای- عربی که این روز ها هواداران زیادی دارد، بسیار مقوی و سالم بوده و سرشار از پروتئین و چربی غیر اشباع است. هوموس تأثیر زیادی بر سلامت قلب دارد و می توان آن را به عنوان تنقلات بدون قند در میان وعده ها میل کرد.

بیشتر بخوانید : طرز تهیه حمص با نخود (پیش غذای خوشمزه لبنانی)

15. اسموتی خانگی

منظور ما از اسموتی خانگی یک نوشیدنی سرد بوده که با مخلوط کردن میوه ها تهیه شده است. اسموتی هایی که در کافه ها سرو می شوند حاوی مواد شیرین نماینده و مواد قندی هستند. تهیه اسموتی در منزل کار بسیار ساده و کم هزینه ای است. میوه های مورد علاقه خود را تهیه نموده و با یک ترکیب جذاب، یک نوشیدنی لذت بخش برای خودتان درست کنید. میوه ها بهترین تنقلات بدون قند برای افراد دیابتی هستند. البته قبل از تصمیم گیری برای خرید میوه مطمئن شوید سطح قند بالایی نداشته باشد.

16. بورانی اسفناج

بورانی اسفناج یک خوراکی ترکیبی است که از ترکیب ماست با اسفناج، کدو، بادمجان و کنگر تهیه می گردد. استفاده از ماست یونانی در ترکیب این خوراکی طعم تازه ای به آن می بخشد. این خوراکی سالم که سرشار مواد مغذی برای بدن است، قند ندارد. خوب است بدانید اسفناج را یک معجزه در کنترل قند خون می دانند. اسفناج حاوی آنتی اکسیدان های کاهش دهنده قند خون است.

17. جوی دوسر

جوی دو سر یک خوراکی سرشار از فیبر است و با مصرف آن می توانید ساعت ها با احساس سیری سپری کنید. جوی دوسر سطح کلسترول خون را کاهش می دهد و مناسب افرادی است که خوراکی های قندی به سلامتی شان صدمه میزند.

18. سالاد

سالاد خوردن در میان وعده ها یک تجربه بسیار لذت بخش است که به سیستم گوارش و هضم غذا نیز یاری شایانی می نماید. انتخاب سبزیجات مناسب برای تهیه یک سالاد می تواند طعم ویژه ای به آن ببخشد. افراد دیابتی که به دنبال تنقلات بدون قند می گردند می توانند سالاد را با روغن زیتون و تکه ها هویج همراه نمایند تا از فواید این دو ماده خوراکی نیز بهره مند شوند.

سخن آخر

افرادی که به سطح قند تنقلات و خوراکی ها اهمیت می دهند، کافی است با یک جست و جوی ساده خوراکی هایی که از قند پایینی برخوردار هستند را پیدا نمایند و با کمی خلاقیت ترکیب های تازه بسازند. مصرف تنقلات بهتر است با اطلاع از مواد تشکیل دهنده باشد، در این صورت سلامت بدن خود شما تضمین خواهد شد و می توانید موادی که دریافت می کنید را کاملاً مدیریت کنید. یکی از مواد غذایی که میزان قند آن بسیار بالاست، بستنی است، اما شما می توانید به روش های گوناگون بستنی های شیرین و لذیذ بدون شکر تهیه کنید. با این اوصاف، پیشنهاد می کنیم با 4 روش تهیه بستنی بدون شکر آشنا شوید. اگر شما نیز اطلاعاتی در این زمینه دارید حتماً در بخش نظرات و پرسش ها با دیگر کاربران خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 23 خرداد 1400 بروزرسانی: 23 خرداد 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 86338

به "معرفی 18 مورد از تنقلات بدون قند، خوشمزه و سالم" امتیاز دهید

2 کاربر به "معرفی 18 مورد از تنقلات بدون قند، خوشمزه و سالم" امتیاز داده اند | 3.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی 18 مورد از تنقلات بدون قند، خوشمزه و سالم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید